Wie of wat bepaalt de volgorde van reclamespotjes binnen een reclameblok?

Kan een adverteerder bijvoorbeeld zelf aangeven dat hij zijn spotje graag op een bepaald tijdstip binnen het reclameblok uitgezonden wil hebben? Of hoe gaat dit anders in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie
1.8K

Antwoorden (1)

Het aantal en soort van de reclames die je in een reclameblok ziet hangt af van de zendtijd die de zender kan geven in een reclameblok. Bij elke zender en bij elk programma is dit verschillend, daarom duren sommige reclameblokken langer dan andere. Het aantal reclameminuten per uur is bepaald door juridische richtlijnen. Dat houdt in dat er maar een bepaald aantal zendtijd per dag aan reclame uitgezonden mag worden. later in deze deelvraag meer over de juridische richtlijnen.

Bepaald de adverteerder of de zender wanneer een reclame wordt uitgezonden?
De adverteerder kan in zekere maten zelf bepalen wanneer hun reclame wordt uitgezonden. de adverteerder vraagt zendtijd aan. Bij de meeste zenders kunnen ze deze realiseren. De zender bepaald ook in bepaalde maten wanneer een commercial wordt uitgezonden. Bij sommige zenders is het namelijk wettelijk verboden om reclames tijdens een bepaald programma uit te zenden. Zo mogen sommige reclames pas na 10 uur ’s avonds worden uitgezonden omdat ze niet voor jonge kijkers bedoelt zijn. Meestal wordt er bij zenders wel rekening gehouden met de wensen van de adverteerders omdat dat de zender meer adverteerders en zo dus meer geld oplevert.

Bij elke zender verschillend
Bij de publieke omroepen vindt er altijd een gesprek plaats tussen de adverteerder en tussen de accountmanagers van de omroepen. Zodat bepaald kan worden op welke zender en hoe laat de reclame het beste uitgezonden kan worden. Rtl heeft de afdeling planning. Daar kun je je reclame indienen met je doelstellingen en wanneer je de reclame het liefst uitgezonden ziet worden. de afdeling gaat er dan mee aan de slag en probeert je wensen te verhoren.

Meer in de link.