Wat is een Gravin Douariere in Engeland?

Ik weet niet of ik het goed schrijf. Maar op zaterdagavond wordt er een Engelse tv serie uitgezonden dat zich afspeelt op een landgoed: Downton Abbey. Die serie gaat over een graaf en zijn familie en hele huishouding. Een van zijn familieleden is zijn moeder. Die heeft als titel: Gravin Douariere. Of zo iets. Wat betekent dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn antwoord met een uitleg over het leven van
Violet Crawley, Dowager Countess of Grantham ,
is verwijderd omdat het antwoord al gegeven zou zijn. Ik had er een prachtige link bij gedaan over alle personen
van Downton Abbey.

Antwoorden (1)

Een adellijke weduwe wordt een "douarière" genoemd. Correct is het om in de adressering van een brief te spreken van (bijvoorbeeld) de "Douarière Anton graaf van Aldenburg". Wanneer men deze dame "Douarière Anton gravin van Aldenburg" zou noemen dan wordt de indruk gewekt dat zij de weduwe van een gravin is, een mogelijkheid die in een aantal landen sinds de invoering van het homohuwelijk sinds kort inderdaad bestaat.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je op de site kijkt van het Rechterlijk archief van de Heerlijkheid van Didam zie je regelmatig de titulatuur: gravin douairière.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de aanvullende info, ik ken de serie niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een mooie serie. Vind ik tenminste. Ze zijn nu met serie 4 bezig en het is iedere week genieten van alle vewikkelingen. Een aanrader.