Hoe kunnen mensen het gemiddelde uitrekenen van een televisieprogramma?

Hoe kunnen mensen het gemiddelde uitrekenen van een televisieprogramme? Ik bedoel daarbij toen bij de olympische spelen met Svan Kramer zeggen ze dat er volgens mij 6,7 miljoen mensen gemiddeld keken, maar mij lijkt dat niet in elke woonkamer 1 persoon zit te kijken. Hoe kunnen ze dan toch een gemiddelde uitrekenen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel er mee het aantal kijkers.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Op de website van SKO staat dit als volgt beschreven:
Elk huishouden dat meedoet aan het kijkonderzoek krijgt op alle televisietoestellen en randapparatuur een 'kastje', een kijkmeter. De kijkmeter bestaat uit een display waarop vragen en instructies te lezen zijn, zoals 'Wie kijkt?'. Daarnaast bevat de meter een afstandsbediening met onder meer aparte persoonsknoppen voor elk lid van het huishouden. De kijkmeter kan automatisch registreren dat een toestel aanstaat en slaat deze informatie op. De kijkmeter legt vast wat er in het televisietoestel gebeurt, maar kan niet 'zien' wat zich in de kamer afspeelt en wie er naar de televisie kijken. Daarom moeten alle personen van 3 jaar en ouder die kijken zich aanmelden. Dat aanmelden gebeurt door de eigen persoonsknop op de afstandsbediening in te drukken. De display meldt dan wie er kijkt. Zodra iemand is aangemeld, slaat de kijkmeter het televisiekijkgedrag van deze persoon op. Stopt diegene met kijken, dan moet hij of zij zich afmelden. Elke nacht worden alle geregistreerde gegevens van de voorgaande dag doorgestuurd aan de centrale computer bij Intomart GfK te Hilversum. Dit gebeurt automatisch via een modem en de telefoon, zonder dat de panelleden dit merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er staan meetkastjes thuis in voldoende Nederlandse huishoudens om met grote precisie daarover uitspraken te kunnen doen.
AWM
14 jaar geleden
Vroeger ging dit met een aantal geselecteerde gezinnen die een apparaat hadden waarmee ze aangeven naar welke zender ze keken, en hoelang.
Of dit nu (na de komst van digitale televisie) nog steeds zo is weet ik niet, misschien kunnen ze dat wel aflezen nu... Maar dat is giswerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat gaat nog steeds precies zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat begreep ik al uit de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee... De cijfers die wij horen op het journaal worden wel door middel van die kastjes berekend. Maar, de kabelmaatschappijen kunnen bij digitale televisie exact zien hoeveel mensen er kijken. Dit wordt nog niet als standaard meet methode geweest omdat dit alleen van mensen met digitale tv geld en daar sluit je een behoorlijke groep (vooral oudere) kijkers mee buiten. Daarnaast kost het bandwidth en behoorlijk wat moeite van kabelmaatschappijen om dit te meten en is dit niet datgene waar ze hun geld mee verdienen. Momenteel gebruiken ze dit vooral om te kijken hoeveel mensen echt geinteresseerd zijn als een kanaal als al jha zeera of een ander obscuur kanaal dat misschien beter voor wat anders ingewisseld kan worden.
Van alle televisieprogramma's die op de Nederlandse zenders worden uitgezonden worden kijkcijfers bijgehouden. Aan de hand van de kijkcijfers kan men zien hoeveel mensen naar een programma of zender kijken en in welke leeftijdscategorie de kijkers zich bevinden. Tevens worden aan de hand van de kijkcijfers van de programma's de kosten voor de reclamespots berekend.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de bedrijven Intomart GfK en MediaXim in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Om dit onderzoek uit te voeren zijn 1245 huishoudens in Nederland (ongeveer 2800 personen) voorzien van apparatuur bij al hun televisies, waarmee geregistreerd wordt wie naar welke zender kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1.245 huishoudens in Nederland staat een kastje wat precies registreert waar men naar kijkt. Deze 1.245 huishoudens zijn in totaal met 2.800 personen.

Dit aantal is voldoende om representatief te zijn voor de hele Nederlandse bevolking.
Het is dus een betrouwbare steekproef die je kunt
uitvergroten, waardoor je een uitstekende benadering van
de werkelijke kijkcijfers krijgt.

Met behulp van statistiek worden de aantallen dus berekend.
Er wordt echt niet naar elke TV gekeken die aan staat.