Waarom is de 'lange ij' in lingo één letter?

In iedere andere situatie waarbij je een woord met een ij erin speelt zegt men toch ook niet 'lange ij'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie
6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een goede vraag, en het antwoord is ingewikkeld. In Nederland wordt het als 1 letter gezien, in België als twee.

Het beste antwoord

De ij is kennelijk een discussiepunt. Ik zelf neig meer naar 1 letter omdat je hem aan het begin van een woord met twee hoofdletters schrijft.

Wikipedia zegt over het gebruik in spelletjes:
In de meeste kruiswoordraadsels, en in Lingo, wordt de IJ als één letter beschouwd, die één vakje vult, maar de ij en de y worden wel als verschillende letters beschouwd. Bij andere woordspelletjes kunnen andere regels gelden.

Tot maart 1998 had de Nederlandse versie van Scrabble twee IJ-blokjes met letterwaarde 4, naast het ene Y-blokje met letterwaarde 8. De recente Nederlandse versie heeft de IJ weggelaten; het woord rij had in de oude versie twee letters, nu drie. De Vlaamse versie heeft nooit de IJ gekend. Er is nu geen verschil meer tussen de Nederlandse en de Vlaamse versie.[9]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bij woordspelletjes wordt de ij meestal als 1 letter gezien. denk maar eens aan kruiswoordpuzzels etc. omdat we dat met andere woordspellen al gewend waren, is dit bij lingo overgenomen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, een apart i en j staat ook erg onlogisch in kruiswoordpuzzels en je hebt er gewoon meer mogelijkheden bij in Lingo (opeens een letter meer).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook in hoofdlettergebruik is de ij 1 letter, IJssel, en IJzer aan het begin van een zin.
De i en de j horen nou eenmaal bij elkaar net als e en u, en u en i & e en i
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje vreemd antwoord omdat inderdaad een steur bij lingo toch echt met vijf letters wordt geschreven en prijs met vier!
De ij IS één letter. De ij is een onderdeel van het Nederlandse alfabet.
Veel mensen zijn dat alleen vergeten omdat ie op toetsenborden hoegenaamd niet voorkomt en dan d.m.v. 2 letters ( i en j) gemaakt moet worden. Dit is echter een benadering van de werkelijkheid.
De term "lange ij" is ook onnodig, er is maar één ij in het Nederlands. De zgn. "korte ei" is geen letter, maar dat zijn er 2 (e en i).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar staat die IJ dan in het Nederlandse alfabet? Ik heb hem nog niet gevonden, net als de EU, de IE, de UI, de OE en ook de AA, de EE, de UU en de OO....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De IJ staat waar jij waarschijnlijk de Y schrijft.
Het alfabet bestaat uit de letters die nodig zijn om Nederlandse woorden te kunnen schrijven.
De Y is geen 'Nederlandse' letter, woorden die we ermee schrijven vinden hun oorsprong in het buitenland. Er zijn nogal wat van die woorden die al lang onderdeel van het Nederlands uitmaken. Het zou dus geen gek idee zijn om zowel de IJ als de Y in ons alfabet op te nemen. Kennelijk is dat zó revolutionair dat de Taalunie daar nog steeds niet uit is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh dus NU staat de ij niet in ons alfabet (het zou dus geen gek idee zijn....) en in je antwoord wel? Wat is het nu? De Y is van woorden als typen, de ij is gewoon een dubbelklank, net als de oe, de aa en de ei.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet wel goed lezen! Als ik zeg dat het goed zou zijn dat ze er allebei in staan, dan wil dat niet zeggen dat ik vind dat de Y er al in stond. Een woord als typen bijv. is tamelijk nieuw, bestond 100 jaar geleden niet eens en is overgenomen uit het Engels. Overigens is typen in Nederland een tijdlang door een groep mensen als tijpen gespeld. Als jij vind dat de ij een dubbelklank is, waarom stel je dan de vraag als je het toch beter weet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O ja: zo heb ik het alfabet leren schrijven: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schoonschrift.jpg
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eh nou nee. Het is een samenvoeging van twee letters. Wat u bedoelt is de y.