Het Nederlandse programma Man bijt hond is afgeleid van het Belgische programma met dezelfde naam.

In Belgie maken ze vaker gebruik van woordspelingen om extra aandacht te trekken, een specifieke bedoeling was daar niet bij, denk hierbij aan het jeugd programma kulderzipken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De naam is ontleend aan het grapje onder journalisten dat de krantenkop "Hond bijt man" geen nieuwswaarde heeft, maar "Man bijt hond" wel.

Toegevoegd na 4 uur:
De bedenkers van het programma wilden een originele opvallende naam en kozen daarom deze.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enige goede antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies.
Dat is het bekende verhaal.
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uitdrukking hond bijt man is geen nieuws maar anders om wel is al meer dan 40 jaar oud, wikipedia en al de mensen daarachter kunnen dus nooit achterhalen waar die uitdrukking daadwerkelijk vandaan komt.
Dit komt inderdaad van het Belgische productiehuis "Woestijnvis"
Wegens het saaie tv aanbod wou en nu nog trouwens, Woestijnvis programma's maken die het klassieke , saaie programma aanbod zouden doorbreken, door nieuwe concepten uit te werken. "Man bijt hond" is daar zo één van. Als de concepten veranderden, moesten ook de titels veranderen. Vandaar de soms nogal ongewone titels.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een minnetje van iemand die het verhaal van Woestijnvis niet kent.
Waarschijnlijk een Nederlandse buur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb niet gemind maar de vraag is waar de naam vandaan komt en niet door wie en waarom het geproduceerd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de naam van de programma's van woestijnvis moet je niet veel achter zoeken. Neem al de naam van het bedrijf woestijnvis.
De titel heeft geen betekenis maar blijft wel bij en dat is de bedoeling.
Met iets absurds willen ze de aandacht vestigen. Stel dat ze een titel genomen hadden zoals "Mensen zoals wij" Dat was dan weer een titel geweest zoals die vele anderen saaie programma's, die zij wilden doorbreken. Vandaar een ongewone naam voor een ongewoon programma. Niet meer en niet minder
Productie huis Woestijnvis heeft die naam bedacht om aan te duiden dat het om niet alledaagse gebeurtenissen ging van alledaagse mensen.
Dat heeft ooit in de "boekskes" gestaan.
Ik vind de naam al even belachelijk als het programma zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldig programma, lekker simpel laagbegaafden uitlachen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt maar niet om in prime-time uit te zenden zoals toen in BE en dat elke weekdag met herhalingen op zaterdag van de grootste flauwe kul. Net na het 19h00 journaal en voor het weerbericht zodat je wel moest blijven kijken.
Daarom haat ik het en ben ik blij dat Woestijnvis niet meer op één (VRT) te zien is.
Jammer genoeg hebben ze nu andere onnozele dingen gevonden op hetzelfde tijdstip onder de naam "Iedereen beroemd"
Even veelzeggende naam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze woordspeling is al zo oud als de weg naar Methusalem en zeer zeker niet bedacht door...