Moet er altijd toestemming gevraagd worden als je gefilmd wordt voor een televisie programma?

Ik ben op een beurs geweest waar we met 2 anderen hebben afgesproken. Eenmaal daar bleek dat 1 van die 2 gefilmd werd voor een docu. Ik ben tactisch uit beeld gelopen, maar kreeg de opmerking van de regisseur dat ik dit niet moest doen, omdat dat het storend was (en we waren er tenslotte toch met z'n allen, zei hij). Nu sta ik dus op de film, maar niemand heeft me toestemming gevraagd om dit uit te zenden. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat het in de voorwaarden van de beurs stond en als je een kaartje koopt of iig entree doet bij de beurs jij akkoord gaat met de voorwaarden.

Antwoorden (1)

In dit specifiek geval dient de regisseur / producent om toestemming te vragen.

Dit heeft hij ook gedaan door te vragen of u weer terug in beeld wilde gaan staan en u daaraan voldeed, u heeft hier mee te kennen gegeven dat u op dat moment geen bezwaar had tegen de opname en mogelijke publicatie.

U kunt als nog de producent verzoeken om de beelden te verwijderen er is echter geen enkele wettelijke grondslag waarom hij dat zou moeten doen omdat u niet specifiek in beeld bent gebracht maar als groep (portretrecht).