Waarom wordt tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen alles eerst in het Frans gezegd, en daarna pas in het Engels?

bamibal
11 jaar geleden
in: Televisie
3K

Het beste antwoord

In artikel 27 van het Olympisch handvest staat dat Frans en Engels de twee officiële talen van het Internationaal Olympisch Comité zijn. Frans wordt vervolgens als leidende taal gezien. In geval van een geschil bijv is de Franse taal rechtsgeldig.

vandaar dat bij de openingsceremonie eerst alles in het Frans wordt gezegd en daarna pas in het engels.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjongejonge, die fransen weer.... in die tijd was frans machtiger dan engels als taal maar wie spreekt er tegenwoordig nu nog frans en dat als leidende taal ook nog.... plus!

Andere antwoorden (3)

Ik vermoed dat dat is als eerbetoon aan Pierre de Coubertin, die wordt gezien als de oprichter van de moderne Olympische spelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pierre_de_Coubertin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, 't is net gezegd door Jack van Gelder: de reden is Pierre de Coubertin!
Omdat het stoer is en Engels nu eenmaal niet de wereld regeert. :) Pardon my french ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat veel mensen Frans verstaan het is een wereldtaal vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou er dan geen spaans of chinees gesproken worden?