Is het mogelijk om in het buitenland Nederlandse televisie te ontvangen zonder schotel?

Wij hebben een vakantiewoning in Europa. Deze woning is tegen een helling van een berg aangebouwd en kunnen dus geen schotel op ons terras plaatsen omdat immers de berg in de weg staat (op de top van de berg wel maar die is ruim 800 meter dus geen optie).

Is er een mogelijkheid middels een decoder oid om toch Nederlandse televisie te ontvangen zonder schotel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Als je vakantie woning vrij zicht heeft op het zuiden/ zuid oosten (dus tegen de zuidkant van de berg is gebouwd)
dan kun je prima 'n schotel gebruiken die ASTRA op 19.2 en 23.5 Oost kan ontvangen. Aan de noordkant van de berg gaat dat niet zo makkelijk lukken, maar niet onmogelijk.

De schotel moet, als de berg in zuidelijk Europa ligt al veel meer naar boven gericht staan dan hier in Nederland (elevatiehoek), waar de schotel meer vooruit lijkt te kijken.

De satellieten hangen in midden en zuid Europa vrijwel recht boven je hoofd (15/25 graden). Dus zelfs over een hoge berg kan zo'n schotel daar nog signaal ontvangen.
'n schoteldiameter van tenminste 90 cm is dan wel nodig.

Kijk eens naar huizen in de omgeving. Kijk waar daar schotels zijn opgesteld en hoe die gericht staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonder schotel is het, afgezien van internet met beperkte integrale uitzendingen, dan niet mogelijk om daar Nederlandse TV te ontvangen. (om het antwoord op je vraag compleet te maken)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er Internet is kan je een laptop meenemen en die aansluiten op de televisie. Dan kin je (beperkt) de Nederlandse zenders ontvangen. Als je naar België of Duitsland gaat kan je het op bepaalde plaatsen van de kabel trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met digitenne heb ik in duitsland tot 50km over de grens ned 1,2,3 en belgie 1,2 .