Wat was er schokkend of te humoristisch aan de Jezus quiz?

De Jezus Quiz was op tweede paasdag te zien op 3. De quiz heeft zo veel reacties van EO-leden uitgelokt, dat hij niet te zien is op Uitzending Gemist en dat de EO openlijk excuses heeft aangeboden aan geschokte gelovigen. En dat terwijl het geen live-uitzending was. Wat was er zo ongepast aan de quiz?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

De EO heeft de quiz gewoon uitgezonden, dus ze beoordeelden die helemaal niet als fout, schokkend, kwetsend, wat dan ook.
Pas tijdens en na de uitzending bleek dat sommige kijkers het wel zo ervoeren, gekwetst en/of beledigd waren. En TOEN pas heeft de EO besloten dat het niet kon, de uitzending ook verwijderd van uitzending gemist.

Vermoedelijk heeft de EO geprobeerd met zo'n humoristisch bedoelde quiz ander publiek te bereiken, en hebben ze zich daar te laat gerealiseerd dat ze ook kijkers hebben die vinden dat religie en humor niet samengaan, in elk geval niet op de manier zoals in die quiz.
Hier kun je in het filmpje nog een stukje aankondiging zien en een bespreking van een aantal dingen (vanaf 2:04 tot 3:48): http://www.telegraaf.nl/prive/11879906/__Woede_om_Jezusquiz_EO__.html .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het probleem was dat het veel te spottend en te commercieel klonk: 'De Grote Jezus quiz' van een politieke omroep. Op twitter waren velen mensen die dingen tweetten als 'Wanneer komt 'Jezus got talent?' enzo. Gelovigen vonden dat deze quiz door de naam spottend over kwam.

Toegevoegd na 24 seconden:
publieke omroep*

Toegevoegd na 1 minuut:
"Het is bijna knap hoe de EO er in is geslaagd om een quiz over Jezus zo inhoudsloos te maken. Schaterlachen omdat twee bekende Nederlandsters bekennen dat ze of vreemd zijn gegaan of dat nog steeds doen. Twee meisjes die niet zo snugger zijn nog verder voor gek zetten dan de commerciële zenders al gedaan hebben door ze het Paasverhaal te laten vertellen. En dan als ‘grande finale’ de deelnemers laten lopen over water, ik vond het symbolisch dat het sommige kandidaten wel ‘lukte’ terwijl de EO met deze quiz niet eens in staat was te voorkomen dat ze door het ijs zakte. Dezelfde Evangelische Omroep die het programma ‘Loopt een man over het water’ besloot niet uit te zenden stond deze uitzending wel toe. Ik wil niet weten wat er allemaal in ‘Loopt een man over het water’ over Jezus werd gezegd, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het erger was dan wat ik vanavond heb moeten aanzien."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de EO zelf als probleem ermee had citeer ik hier:

De Evangelische Omroep heeft spijt van het uitzenden van de Grote Jezus Quiz. Het programma werd maandagavond 9 april uitgezonden op Nederland 3 en stuitte op veel kritiek van kijkers, met name op de humoristische toonzetting van het programma.

EO-directeur Arjan Lock: "Als EO hebben we de afgelopen dagen geprobeerd op alle zenders en voor alle doelgroepen het paasverhaal te vertellen, bijvoorbeeld op Nederland 1 met The Passion, op Z@pp met Retourtje Israël, maar ook op Nederland 2 en de radiozenders. In ons verlangen om met mensen in gesprek te gaan over Jezus moeten we soms op de grens lopen, zeker als het gaat om het bereiken van de NL3-kijker, een doelgroep die niet of nauwelijks iets heeft met God en de Bijbel. Soms lukt dat, maar met de Jezus Quiz zijn we in de vormkeuzes helaas over die grens geschoten."

De EO concludeert dat het programma teveel een sfeer uitstraalde van 'humor', waardoor de inhoud ondersneeuwde. Arjan Lock: "Dat spijt ons en doet geen recht aan de intentie van dit programma. We bieden daarom onze excuses aan aan iedereen die teleurgesteld of gekwetst is door dit programma." Om die reden is het programma niet terug te kijken op Uitzending Gemist.
Wat dus zo ongepast was was de humor IN het programma, niet het twitteren etc buiten het programma om zoals in het eerste antwoord.