Wie komt er in aanmerking voor een kijkcijfer kastje en wie bepaald wie die krijgt?

kijkcijfer bepaling hoe werkt dat nou eigenlijk? Hoe ziet zo iets eruit, of heb jij het zelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
17.4K

Het beste antwoord

Zo een kastje ziet er uit als een soort settopbox, niets bijzonders. De panelleden voor het kijkonderzoek worden at random geworven door het onderzoeksbureau. Dit is noodzakelijk om een representatieve steekproef voor heel Nederland te krijgen. Vandaar dat je je ook niet voor het kijkonderzoek kunt aanmelden.
Er staan in Nederland 1.245 kastjes. Die kijken naar wat je kijkt en geven de info door aan het onderzoeksbureau.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn ouders hadden tot 10 jaar geleden zo'n kastje in huis. Zoals eerder gezegd zijn zij willekeurig geselecteerd. Op dat moment werd er eerst een kennismakings gesprek gedaan waarbij onder andere gezinssamenstelling/hobbies en dergelijke bekeken wordt. Op basis hiervan wordt besloten of iemand binnen de groep past om de verscheidenheid hiervan te waarborgen.

Vervolgens werd een kastje aangesloten in de meterkast. Deze ving (waarom weet ik niet meer) alleen de signalen op van de hoofd televisie. Dus, als kinderen met een eigen tv op de kamer werd dit soort kijk gedrag niet meegenomen. Werden werd eens in de zoveel tijd een enquete uitgestuurd met vragen over het bekijken van televisie en luisteren naar de radio.

Natuurlijk hebben we in het begin wel weggezapt van reclames, programma's extra ontweken omdat ze te stom voor woorden zijn enz. Maar naar verloop van tijd (vrij snel) slijt dit. De gegevens zijn nooit naar jou specifiek herleidbaar. Dus waarom er je best voor doen? Het idee is juist dat je normaal tv blijft kijken.

Overigens is het kijkcijfer onderzoek zoals dat nu met de kastjes uitgevoerd wordt wel aan z'n laatste levensfase bezig. Met steeds meer digitale tv kan bijgehouden worden of en hoe lang hiernaar gekeken wordt. (anoniem)

En cijfers van alle mensen met digitale tv (honderd duizenden?) zijn een stuk betrouwbaarder dan van ongeveer 1000 mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Overigens is het kijkcijfer onderzoek zoals dat nu met de kastjes uitgevoerd wordt wel aan z'n laatste levensfase bezig. Met steeds meer digitale tv kan bijgehouden worden of en hoe lang hiernaar gekeken wordt. (anoniem) En cijfers van alle mensen met digitale tv (honderd duizenden?) zijn een stuk betrouwbaarder dan van ongeveer 1000 mensen." Jaar 2020; het is nog steeds hetzelfde...
Ik had ook anders verwacht
De Taris 5000
Gemakkelijk te manipuleren.
Geenstijl deed dat al.
Zie link voor gebruiksaanwijzing.(pdf)

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/03/kijkcijfers_zijn_wassen_neus.html