Zijn Discovery Channel , National Geographic en Animal planet goede vervangers van de "echte" natuur ?

Voor ons "parkbewoners" in Nederland ? Kunnen wij onze band met de natuur ook op deze manier behouden ? ( Door te kijken naar documentaires over natuur onderwerpen )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'minner' had weer eens niks te doen :(

Het beste antwoord

Echte 'vervangers' helaas niet, maar je kunt de dieren en de natuur van zo dichtbij, en van zulke (voor de doorsnee-mens...) niet haalbare perspectieven zien, dat ik het toch wel een heel fijn alternatief vind. Want wie van ons ziet ooit orka's jagen, laat stáán onder het ijs, en al heb je het geluk ooit echt op safari te kunnen, dan nog leer je de dieren niet kennen, zoals in de Big Cat Diaries.
Je leert al kijkend zo veel over in het wild levende dieren, over hun habitat, over hun leven van dag tot dag, en ook evt 's nachts, wat je zelfs op safari nooit zal zien.

Ik kijk er graag naar, en weet nu meer over gedrag ed. dan ik ooit uit boeken had kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja voor degene met heel veel fantasie...

Nee voor een ieder ander... Beter een uur in het park, dan een uur achter de discoveryChannelBuis...

De band met de natuur is er alleen in de natuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht voor jou weer wel... Jij bent sowieso al een uitzondering... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok dat geef ik wel toe ;-) Ik heb gewoon een heel levendige fantasie.
Nee, da's natuurlijk geen goede vervanger. Wel een bewustworder. Tenminste als je regelmatig kijkt. Maar als je niet regelmatig kijkt, en je zit niet zelf al 'uit jezelf' regelmatig in de natuur, dan zal 't er ook niet meer zo snel van komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, aangezien de onderwerpen op deze kanalen bijna nooit over de binnenlandse natuur gaat. Vaak zijn het ook onderwerpen die niets met natuur te maken hebben (vooral Discovery) met Wheeler Dealers, American Chopper, American Hotrod enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vervangers, nee. De natuur en deze programma's vullen mekaar wel aan, verrijken je kennis, zorgen voor bewustwording en zorgen voor meer waardering voor de natuur. Ze versterken de band die je (eventueel) hebt met de natuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn zeker geen vervangers.
Ik zie het meer als een toevoeging, want zeg nou eerlijk, sommige beelden zien wij hier toch niet in ons eigen park of bossen.
Zo heb ik bv de serie van Planet, ingesproken door Anton van Hoof, 'opgespaard' die enige tijd geleden, wekelijks op tv te zien was.
Ge-wel-dige serie, 12 afleveringen, die ik regelmatig terug kijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een ideale oplossing om contact te houden met de natuur. Zeer zeker waar het 'buitenaardse wetenschappen', 'de natuur bij de Farao's', of 'de natuur tijdens WO II' betreft. Aangezien ik de kans als (vrijwel) nihil beschouw dat ik dat zelf in real life zou kunnen aanschouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen vervangers, wel een fijne aanvulling. Je voelt en ruikt de natuur en ervaart de rust natuurlijk niet als je ernaar kijkt. Maar Niet iedereen die geïnteresseerd is in bv het afrikaanse landschap heeft zin, geld en tijd om er ook echt naartoe te gaan. Dan is het toch fijn dat je door dergelijke documentaires toch een indruk krijgt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Televisie kan natuurlijk nooit en te nimmer een vervanger zijn voor de echte natuur. Wat is er mooier dan zelf in de natuur aanwezig te zijn. Ik merk het regelmatig hier op de Veluwe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm....

Ik vind het héél mooi om naar te kijken op TV maar het in het echt ervaren en meemaken blijft natuurlijk toch het aller mooiste. Maar er zouden altijd plekken om deze aardbol zijn waar ik nooit ga komen. En ik ben dan altijd blij als ik er toch wat van heb gezien op een van de genoemde zenders :-D.