Betaalt een tv zender geld aan een tv programma om het te kunnen uitzenden?

Of betaalt het tv programma geld aan de zender om uitgezonden te mogen worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
2.3K

Het beste antwoord

Ja hoor...

Als programmamaker ga je op pad bij de kanalen (televisiestations) om je programma te verkopen.
Ook zijn hier speciale mediabeurzen voor waar je programma's kan kopen/verkopen.

Zo zie je dat bepaalde programma's bij verschillende kanalen worden uitgezonden.
(National Geographic zend zaken uit die je soms ook op Discovery Channel ziet).

Wanneer programma's wat ouder zijn kunnen programma's aangeboden worden in een compleet pakket.

Dat is de rede waarom je bijvoorbeeld series als the A-team elke keer maar herhaald zie worden terwijl andere oudere series NOOIT herhaald worden...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels heb ik uitgevonden dat dit klopt. Programmamakers kunnen een bepaald bedrag vragen aan een zender voor hun programma op basis van de populariteit. Als een programma namelijk populair is, kunnen er hogere prijzen voor tv-commercials tussendoor gevraagd worden. Het hangt wel af van het type programma, maar in principe gaat het er dus om dat adverteren tussendoor zinvol is en daar veel geld gevraagd voor kan worden. Daarom worden eerste afleveringen van programma's vaak voor weinig geld aan zenders verkocht en als het programma dan heel populair blijkt kan het voor meer verkocht worden, omdat er ook hogere advertentieprijzen gelden. Of er ook andere constructies zijn weet ik niet: dit is de meest gangbare die ik uiteindelijk vond.

Andere antwoorden (4)

Volgens mij betalen de tv-programma's aan de zender
(geen betrouwbare bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer die mensen te helpen ja!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha het klopt alleen niet en aan 'volgens mij' heb ik niets, maar toch bedankt voor de moeite ;)
De zenders betalen geld aan progamma's.
De progamma'szyn opgenomen enzo en diewillen daar geld ontvangen van de zender zodat die het kunnen uitzenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tv zender betaald geld aan bijvoorbeeld endemol om een programma uit te kunnen zenden.
Ze halen dit geld weer terug door reclame uit te zenden (de commerciele omroepen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebei is waar. Meestal koopt de zender programma's maar soms betaalt het programma (+ de bijbehorende reclame) om op de zender te mogen.