Waarom wordt er op het nieuws vaak gesproken over dodelijke slachtoffers?

De bewuste slachtoffers zijn toch dood en niet dodelijk? Wapens en gif kunnen dodelijk zijn, maar slachtoffers niet lijkt me. Of ze moeten wel heel besmettelijk zijn.

Maar ik hoor het zo vaak dat ik zelfs ga twijfelen. Google geeft zelfs 22.000 hits als je zoekt op "dodelijk slachtoffer".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu je het zegt.....goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scherp...

Het beste antwoord

Ik ben het met je eens dat het raar klinkt en vreemd overkomt, maar het is wel volgens de regels aldus taaladvies.net.
Ik kan het helaas niet duidelijker uitleggen dan de bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Klopt helemaal... Heel scherp...

Ik ben nu dodelijk moe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weltrusten:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo moe dat je vergeet te antwoorden, maar het zij je vergeven... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens, ik hoef ook helemaal geen antwoord op deze vraag. Ik wil eigenlijk alleen mijn verontwaardiging hierover met anderen delen. Dus dan is dit eigenlijk een prima antwoord:)
Sterker nog, dode slachtoffers hoeft ook niet! Slachtoffers zijn al dood als het woord goed gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, met verkeerd taalgebruik word je doodgegooid, ofwel 'dodelijk getroffen'.
Misschien denken ze bij 'dodelijk' aan dode lijken.
De Nederlandse taal verloedert, ook bij de media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wordt hier een -1 voor gegeven? Dit antwoord doet toch niet onder voor de andere twee antwoorden, die misschien nog wel meer reactie zijn dan antwoord?
Het is mij nog nooit opgevallen, maar misschien wordt er mee bedoeld: ten dode opgeschreven slachtoffers (dus met grote kans van overlijden aan hun verwondingen).
Is inderdaad wat krom taalgebruik, dat ben ik met je eens.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat ik ook nog steeds heel raar vind bij het nieuws, is een misdaad tegen de menselijkheid. Menselijkheid is naar mijn mening een eigenschap en hoe kan je daar een misdaad tegen plegen? Een misdaad tegen de mensheid lijkt mij meer correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd dat idd gezegd. Misdaden tegen de mensheid,maar waarom dat nu menselijkheid heet is me een raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Menseljkheid' moet je hier misschien meer zien als 'humaan', als in 'een humane behandeling'. Een mens wordt in zijn menselijke waarden aangetast. Vandaar menselijkheid.
Een misdaad tegen de mensheid is wat te algemeen. Een genocide, bijvoobeeld, is, hoe misdadig ook, geen misdaad tegen de gehele mensheid.
Wat je in bv. War of the Worlds of Independence Day ziet, dat is een echte misdaad 'tegen de mensheid' : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hond,je hebt helemaal gelijk!
Lekker krom inderdaad, althans zo klinkt het wel.

Er zijn natuurlijk legio voorbeelden, wat dacht je van: "Het levenloze lichaam van het slachtoffer werd aangetroffen..."

Levenloos is iets dat nooit geleeft heeft, een rots is levenloos, een mens dat vermoord is is gewoon dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(sorry beetje humor) je kunt er wel mee gooien... Dus dan wordt 't misschien wel een dodelijk slachtoffer ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slachtoffer is een breder begrip.
1 Bij een incident kúnnen slachtoffers vallen.
2 Gewonden zijn ook slachtoffers.
3 Gedode mensen zijn ook slachtoffers.

Dodelijke is dus een specificatie van de ernst van het opgelopen letsel. Het slachtoffer is er aan overleden.