Ik zit naar Char te kijken en vraag me al langer af of zij gebruik maakt van een trucje? Hoe kan het dat zij persoonlijke dingen weet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

In andere antwoorden, elders op deze pagina, is al uitgebreid verwezen naar de techniek die Char gebruikt: Cold Reading.

Als toevoeging kan ik melden dat ik een paar maanden terug bij een lezing was van Massimo Polidoro. Hij werkt bij een Italiaanse universiteit (ben even vergeten welke), en met zijn vakgroep doet hij onderzoek naar zulke verschijnselen.

Aan het einde van zijn lezing vroeg iemand uit de zaal hoe Char zo goed op de hoogte kon zijn van familieleden en omstandigheden van haar onbekende mensen. Polidoro keek vragend, want hij had nog nooit van Char gehoord.

Daarop vertelde één van de Nederlandse gastheren heel kort dat Char iemand is die aan Cold Reading doet.

Frappant: direct daarop gaf Polidoro een treffende imitatie van een show van Char. Hij had nota bene nog nooit van haar gehoord, maar hij wist haar precies na te doen, heel herkenbaar.

Dit geeft heel duidelijk aan dat Char in werkelijkheid een standaard trucje gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is een truukje... En als je goed oplet, ken je dat ook meteen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 van de trucjes die Char gebruikt is dat ze haar cliënt twee letters noemt waarvan ze hoopt dat eentje de eerste letter is van een naam van een bekende. Daarna vraagt ze eerst of het een man of een vrouw betreft; ze gaat nooit meteen door met het noemen van mogelijke vervolgletters. Zodra ze de sekse weet, weet ze immers of ze op zoek moet naar een mannen- of vrouwennaam. Vervolgens noemt ze letters die de naam op een aannemelijke wijze afmaken, waarbij degene die de reading krijgt moet zeggen of Margolis het goed heeft. In feite spelt de cliënt de naam van de persoon

Toegevoegd na 1 minuut:
Margolis=Char btw ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed opgelet naatje +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou opgelet opgelet.....ik moest BIJNA een traantje wegpinken hoor met de uitzending met Gordon net maar toen bedacht ik me..o, nee het is CHAR...
Dat doet ze middels een techniek die ze "cold reading"noemen. Kijk maar eens op de side van stichting skepsis en zoek daar informatie op over James Randi.
Hij legt het allemaal piekfijn uit. Heel verhelderend!
Char(latan) is in ieder geval een nepperd, net zoals al die andere zogenaamd paranormaal begaafde personen.
Want zeg nou zelf, waarom geven die geesten niet gewoon hun naam door? Waarom laten ze Char raden?
Ik zal het je zeggen. Char raad zelf n.a.v. de antwoorden die "de slachtoffers" haar onbewust toespelen.
Zij maakt gebruik van meerdere trucjes, die je op genoemde side allemaal heel duidelijk uitgelegd krijgt.

Toegevoegd na 29 seconden:
side=site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,

Ze googelt met letters. In de meeste namen zit wel een N, E, R, M,A En ze zegt ook altijd als iemand is overleden ze is bij je, ze maakt het goed, ze staat naast je. Maar ze geeft nooit echt een duidelijk antwoord. Ik geloof echt in zulke dingen maar niet van haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha goochelen of googlen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide... http://www.depers.nl/binnenland/93704/Char-Char-Charlatan.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi en overduidelijk artikel. Ze schijnt inderdaad haar BN´ers vaker te googelen. En de rest is goochelen.
Zoals hiervoor gezegd maakt Char gebruik van een techniek die cold reading genoemd wordt.
Door te letten op kleine seintjes, zoals een knikje, een veranderende blik of een veranderende houding, weet het medium of deze op het goede pad zit.
Ook laat ze de nabestaande veel aan het woord: Door het eigen verhaal kort en vaag te houden en veel vragen te stellen kan ze zelf niet op een fout betrapt worden. Een goedgelovige zal zelf het verhaal invullen. Door een goede observatie, door aanpassing van het verdere gespreksverloop aan de hand van de verkregen antwoorden en door het doen van voor de hand liggende gevolgtrekkingen komt ze heel wat feiten aan de weet, waarvan de gesprekspartner de indruk heeft dat die niet door hemzelf zijn verstrekt. Hierbij is het belangrijk dat de cold reader de tijd neemt.
Gedurende een succesvolle cold reading is het het medium, die de meeste woorden levert; het is echter de klant, die de meeste betekenis en al het daaraan gehechte belang levert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Char en die knaap die je tegenwoordig ziet zijn net goochelaars, daar wordt het meisje ook niet in stukken gezaagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Albert Verlinde noemde haar ooit eens onze nationale letterbak. Ik heb daar eenmaal naar gekeken en het is inderdaad een groot raadspel wat zij aan het doen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze nationale letterbak - goeie!
Let maar eens op wat ze vraagt,
is het een j is het een a, is de persoon je broer, etc
Zo vraagt Char iemand helemaal uit.