Hoeveel verbruikt een groot LCD scherm van een televisie?

Hoeveel kost het als die alle dagen 8u zou opstaan per dag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

een LCD verbruikt zo'n 130- 170 watt stroom, maar dit ligt ook aan de grootte van je TV en hoe de kleuren staan ingesteld.( BIJv. hele hoge contrast,HD uitzendingen etc)
nu kan je op je afschrift van de energie maatschappij kijken wat jij per watt betaald en dit vermenigvuldigen met het aantal watt

hieronder globaal een schema van jaarverbruik gem.huishouden met per dag kijk duur van 3,5 uur
http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Stroomverbuik_plasma_en_lcd_tv_s.html

Toegevoegd na 3 minuten:
ff een kleine globale berekening gemaakt en ik denk dat je rond de 90 euro op jaarbasis zit bij een beeldiagonaal van 94 cm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het vermogen dat de LCD TV opneemt staat op het typeplaatje achterop de kast.
Mijn 32" Sony gebruikt bijvoorbeeld volgens het typeplaatje 73 W.
Dat is het maximale vermogen, bij minder helderheid, zacht geluid, lage schermresolutie, etc. etc. etc. zal het iets minder zijn.
Als je het aantal uren dat de TV aanstaat vermenigvuldigd met het aantal Watt dan krijg je het verbruikte aantal Wattuur, in mijn geval zou dat dus maximaal 73x8=548 wattuur per dag zijn.
Hij gebruikt dus ongeveer een halve kilowattuur per dag.
Op jouw elektriciteitsafrekening kun je zien hoe hoog de KWh prijs is.
Simpele rekensom geeft jou de mogelijkheid om de kosten per dag, week, maand of jaar te berekenen.