Kan iemand die dubbele informatiestroom nog volgen?

Steeds vaker krijg je op tv naast gesproken tekst ook onder in beeld andere informatie die op zo'n band meeloopt. Het gevolg is dat ik van beide stromen niks meekrijg. Nou vraag ik me af of ik bezig ben dit tijdperk te ontgroeien of geldt dat voor de meesten. Moet je opgegroeid zijn in een wereld met overvloedige en meerzijdige informatievoorziening om hierop ingesteld te zijn. Ik kan het niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Nee,ik kan het niet,maar ik ben dan ook een oude knakker. Meestal probeer ik 1 van de 2 te negeren,wat op zich wel moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik moet er wel moeite voor doen. Meestal volg ik alleen het beeld, maar als ik wil kan ik ze op zich wel allebei volgen, maar dan zit ik niet lekker rustig TV te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is haast niet te doen, maar maakt het medium wel interessanter. Want als het een niet boeit, focus je gewoon op het andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, gaat prima, zolang de tekst summier en duidelijk is, en niet te grote zinnen gaat bevatten. Sleutel is in mijn geval om niet naar alles te luisteren wat er gezegd wordt, maar de hoofdlijnen uit het gesprokene en de daarbij behorende beelden te halen, en hetzelfde te doen uit de lopende tekst - vandaar "summier", en dus geen overload. (Eigenlijk zijn het 3 infostromen: geluid, beeld, en dus tekst).

Ik zou denken dat dit niet al te ingewikkeld is, trouwens, maar ik ben dan ook opgegroeid met ondertitels, terwijl ik gelijk ook naar het hoofdscherm wil kijken. Dat is een goede oefening om met zo min mogelijk tekst toch de boodschap hiervan mee te krijgen. Dan oefen je met tekst binnen de context, en als je het onder de knie hebt, kun je het ook oefenen met tekst buiten de context.