Waarom mogen in veel TVprogramma's geen merknamen genoemd worden en andere weer wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
2K

Antwoorden (6)

Ha, die iRolf;

Dat kan ervan afhangen of het programma consumentenvoorlichting tot doel heeft (dan mag het vaak wel) of amusement (dan in principe niet). Ook scheelt het of het op de publieke of de commerciële omroep wordt uitgezonden. De laatste zijn soms wat vrijer met dat soort regels, vooral als zij formeel buitenlandse zendgemachtigde zijn, zoals RTL.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook te maken hebben met sponsoren. Wat je wel merkt met een programma met een sponsor is dat als dat ene merk in beeld is, er DUIDELIJK iets over gezegd wordt, of wordt getoont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in een TV programma bepaalde merken veel en duidelijk in beeld zijn betekend dat zonder meer dat dit sponsors zijn van dit programma.
Ze betalen dan (veel) geld als hun product in beeld verschijnt.
Dit zie je trouwens ook veel in (Amerikaanse) speelfilms met oa merken als Apple,Nike en CocaCola let maar eens op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de niet commercielen mogen ze soms wel programma's laten sponsoren, maar in feite mogen zij geen reclame maken,
De commercielen daarentegen verdienen juist geld aan reclamemaken. Ze verhuren ook zendtijd aan een commerciele instelling die in een uur tijd een stuk of 5 firma's of instellingen zogenaamd onder het mom van informatie, reclame laten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er denk ik aan of ze een afspraak hebben gemaakt met hun sponsor even een voorbeeld: stel SBS6 word gesponsord door Albert Heijn dan kunnen ze natuurlijk niet het merk (naam) van bijv. Super de boer (een concurrerende supermarkt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan mag het doorgaans ook niet. Wanneer ze in een programma zelf vertellen dat iets mogelijk is gemaakt door bedrijf X krijgen ze daar vrijwel standaard een forse boete voor. Er kunnen echter best situaties zijn waarin ze liever die boete betalen dan dat ze die sponsoring laten schieten. Soms omdat ze een (onderdeel van het) programma niet kunnen maken zonder de sponsor of omdat de sponsor gewoon meer betaalt dan de boete of de boete naast de sponsor bijdrage voor de rekening neemt.

Er zijn wel een paar uitzonderingen zoals consumentenprogramma's als Kassa die anders vrij weinig te melden zouden hebben maar in ver uit de meeste gevallen krijgt de zender een boete.

Dit is verder wel buiten de reclame blokken om. Ook de gewone reclame blokken die een programma onderbreken zijn geen probleem. Alleen de publieke zenders mogen dat niet omdat hun inkomsten voor een belangrijk deel uit de belasting komt.