Waarom is het traceren van een telefoontje zo lastig?

In de meeste series van tegenwoordig, zoals CSI, CSI:Miami, Numb3rs, Criminal Minds, Bones enzovoorts gebruiken ze allerlei state-of-the-arts technologieën om onwaarschijnlijk veel informatie uit dingen te halen. Echter wanneer de dader belt met een mobiel of via een vaste lijn, dan moeten ze minstens 15-20 seconden contact hebben voordat ze de exacte locatie kunnen bepalen. Dat klopt toch helemaal niet? Dat was namelijk 30 jaar geleden bij de toenmalige series al zo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Vroeger; in de tijd van analoge lijnen, kon het idd nogal lastig zijn een lijn te traceren. Zeker als dit via verschillende telefoon maatschappijen ging en degene die belde niet gevonden wilde worden. Over moderne digitale netwerken echter is het een stuk eenvoudiger om een signaal te achterhalen (technici moesten vaak in de centrale zelf zijn om het signaal te traceren). Ook omdat politie diensten nu hun eigen experts in dienst hebben op gebied van ICT en niet afhankelijk zijn van de medewerking van een telefoon bedrijf aan agenten die vaak weliswaar goede detectives waren maar totaal geen verstand hadden van elektronica en communicatie technieken en daarbij ook vaak gehinderd werden door verouderde wetgevingen. (je hebt behoorlijk wat kennis nodig om dergelijke dingen goed te doen)
Dat politie diensten de middelen en het mandaat krijgen om hun eigen elektronische opsporing te doen is meer iets van de laatste jaren. Misbruik van ICT werd vaak alleen toegeschreven aan relatief onschuldige hackende pubers en niet aan beroeps criminelen. Zelfs nu nog kan je veel mensen (inc. politici en medewerkers van politie en veiligheids diensten) niet aan het verstand brengen dat er niet zoiets bestaat als een 100% veilig computer netwerk en dat criminele organisaties heel veel geld steken in het omzeilen van beveiligingen en het vinden van lekken.
Nu weet ik niet in hoeverre de telefoon maatschappijen in de VS inmiddels bij zijn met het moderniseren van hun vaste netwerken maar ze hebben een tijd flink achter gelopen op Europa. Iets waar elektronica enthousiastelingen behoorlijk misbruik van gemaakt hebben.
Overigens zijn digitale netwerken ook bepaald niet onkwetsbaar voor wie niet getraceerd wil worden.
En Hollywood zal de laatste zijn die een kans laat liggen om een verhaal interessanter te maken. Waarom een beproefde succes formule niet toepassen? Als de protagonisten niet de nodige tegenspoed hebben is er geen bal aan. Je moet wel een slechterik hebben die een uitdaging is voor de helden.

Toegevoegd na 3 minuten:
In het kort: tegenwoordig is het voor een ICT-er met de middelen van de politie een kwestie van milliseconden on een vaste telefoon te vinden (mobiel duurt iets langer) en alleen in Hollywood duurt het om dramatische redenen nog langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Klopt inderdaad niet. Lees maar eens het boek 'Eens Beloof' van Harlan Coben, daarin komen meerdere passages voor waarin uitgelegd wordt dat het traceren van een telefoontje een secondenwerkje is, een kwestie van 'opzoeken'.

Toegevoegd na 15 seconden:
Ik bedoel, 'eens beloofd', sorry