De tv zender bepaalt zelf wat en waneer er iets op tv is alleen bij de omroepen moeten ze aan een paar kriteria voldoen zodat algemene ontwikkelingen worden gestimuleert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij commerciële zenders is dit de zender directeur ism management team (programma inkoop en reclame verkoop).

Bij publieke omroep is dit de zendercoordinator.

Programma schema's worden per kwartaal en ruim een half jaar van te voren gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zender bepaalt of iets wel of niet op TV komt. Wie de programma's bedenkt kan de zender zijn, maar vaker producenten van TV programma's zoals Talpa (John de Mol), Eyeworks en Endemol. Zij kunnen hun bedachte programma's dan weer aanbieden aan omroepen en zenders. Soms worden de programma's ook betaalt door grote bedrijven die dan weer zendtijd inkopen bij een commerciële zender. Zo zie je dus dat er altijd verschillende manieren zijn. Maar de eindbeslissing ligt altijd bij de zender zelf.