hoe heette de nederlandse jeugdserie over een glazen kasteel dat om 12 uur 's nachts voor 1 uurtje zichtbaar werd met de bewoners???

Toegevoegd na 1 minuut:
de serie speelde in het midden van de jaren 70.
Het is een combinatie van toneel en televisie

Toegevoegd na 1 uur:
Het is niet "de schat van het kasteel zonder naam".
Het was een Nederlandse serie. Ook het meubilair werd zichtbaar voor een uurtje.

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens mij met de Nederlandse acteur John Lanting.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is ook niet de serie Ti-Ta Tovenaar helaas

Toegevoegd na 3 uur:
Ja, Amadea heeft mijn vraag beantwoord.
Het was de 13-delige jeugdserie "de vloek van de Woestewolf"met oa. John lanting en Henk Molenberg uit 1974. Bedankt Amadea.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.7K

Het beste antwoord

Bedoel je dan Ti-Ta-Tovenaar? Van die nachtelijke zichtbaarheid kan ik mij niets herinneren. Het ging om de dochter van de tovenaar die nog moest leren toveren. Als het helemaal mis ging dan klapte ze in haar handen om de tijd stil te zetten en dan kon het gecorrigeerd worden. De tovenaar werd gespeeld door Ton Lensink en zijn dochter door Maroesja Lacunes. Ze woonden in een luchtkasteel, samen met een aap en de grobbebollen.

Toegevoegd na 1 uur:
Dan is het vermoedelijk "De vloek van Woestewolf", een 13-delige serie die in 1974 werd uitgezonden. Daarin had John Lanting een bijrol.
Dokter Kroch (Henk van Ulsen) is een wonderbaarlijk geneesheer. Hij is geobsedeerd door de wetenschap en weet zo alle kwalen te genezen. Hij wordt bijgestaan door zijn trouwe hulp Valet (Henk Molenberg). Op een dag staat er twee soldaten voor de deur met een kist en een brief. De kist zit vol met goud, en in de brief staat dat dit afkomstig is van de hertog van Woestewolf. De man is zwaar ziek, lijdt aan de goudkoorts en smeekt de dokter om hem te komen genezen. De kist is alvast een voorschot op zijn gage. De dokter geeft niks om het goud en doet de brief af als onzin. Maar Oenk en Boenk, twee rovers die het goud hebben gezien, willen dat graag hebben en proberen de dokter te bestelen. Dat lukt niet dankzij Valet. Als dokter Kroch het goud nader bekijkt, dan ontdekt hij wat vreemds. Je kan er namelijk dwars door heen kijken. Dat wekt zijn interesse. Hij vertrekt met Valet, op zoek naar Woestewolf en de hertog. Ze worden op de voet gevolgd door het roversduo, die er alles aan doen om in bezit van het goud te komen. Onderweg komen ze Sylvia tegen die zegt in een droom de feesten van Woestewolf te hebben bezocht. Dit staat in schril contrast met wat de herbergier vertelt. Woestewolf is namelijk een ruïne op een bergtop en de hertog is al jaren dood. Maar dan is er een legende: eens in de 13 jaar verschijnt het kasteel in volle glorie voor 7 nachten. Ze gaan op onderzoek uit: wat is het mysterie van Woestewolf en wie is die geheimzinnige hertog die lijdt aan de goudkoorts?

De vloek van Woestewolf is de eerste oorspronkelijk Nederlandse jeugdserie. Het scenario is geschreven door de Paul Biegel. De mysterieuze sfeer is afkomstig van de tekeningen van Carl Hollander, die door een speciale techniek - chromakey - dienst doen als decor. Door de kleuren te scheiden en met verschillende televisiecamera's te werken lijkt het alsof de acteurs in de getekende achtergronden spelen.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat ik kan vinden is dit maar ik weet niet of het is welke je bedoelt.De schat van het kasteel zonder naam

was een Franse tv-serie uit de jaren 70. Het speelde zich af in Stavelot in de Belgische Ardennen en ging over een groepje jongeren die de opdracht kregen om een schat te gaan zoeken. De serie was ook in boekvorm verkrijgbaar en inmiddels zijn er nu ook video’s & dvds van verkrijgbaar. In het Frans is de titel 'Le trésor du chateau sons nom les galapiats’. Er is ook een website waar veel informatie over de serie is terug te vinden: http://back.to/galapiats

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je op de link drukt blijkt die niet te werken helaas.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.galapiats.nl/geschiedenis.html
Deze link werkt wel.