Waarom is het beeld altijd 'zachter' in amerikaanse soaps?

Zeer tegen mijn zin kijk ik op dit moment met een schuin oog naar 'As the world turns'. De kamer verlaten of de televisie uit zetten is op dit moment helaas geen optie.

Nu ik met een kritische blik naar dit wonderbaarlijke stukje cultuur uit Amerika zit te kijken valt me op dat het hele stuk is gefilmd met een softfilter lijkt het wel. Het is net alsof de hele serie in een pak watten is gehuld. Alsof de hele serie een (boze) droom voor moet stellen. Zou het bewust zijn gedaan? Ik meende dat bij die andere topper 'The bold and the beautiful' ook zo'n trucje was toegepast

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Dat is inderdaad een filter en geeft een bepaald effect. Verschillende programma's gebruiken filters om de kijker een bepaald gevoel te geven. Top Gear bv gebruikt ook een eigen filter. Welk filter welk effect heeft weet ik niet, dan was ik waarschijnlijk rijk geweest. Of er een verschil is tussen Amerikaanse of Nederlandse soaps weet ik niet want die hoef ik gelukkig niet te kijken ;) Het verschil kan wel te maken hebben met het gehanteerde kleursysteem. Het Amerikaanse systeem is NTSC (National Television Standards Committee) waardoor dat beeld er anders uitziet dan het meest gangbare europese PAL (Phase Alternating Line) systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zou kunnen dat er een filter gebruikt wordt, maar waarschijnlijker is dat deze Amerikaanse serie een tijdje geleden in een lagere resolutie is opgenomen en dus wordt opgeschaald naar ons tv formaat, vervolgens door de tv of zender naar breedbeeld en daarna nog door de beeldbewerking op moderne tv's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De amerikaanse tv gebruikt naast een ander kleursysteem (NTSC ook wel Never The Same Color ;-)) ) een kleiner aantal beeldlijnen: 525 i.p.v. 625.
Bij het omzetten verliest het beeld veel scherpte, hetgeen vooral op een moderne HD tv goed te zien is.

grtz. Koos.