Huizen in series, wat gebeurd ermee en van wie zijn die huizen?

Je kent de series wel, gtst, owm kinderen geen bezwaar enz... Het zijn allemaal leuke en mooie woningen waar de scenes worden opgenomen, maar van wie zijn die huizen? Van het bedrijf zelf? Of word het gehuurd van de eigenaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
2.3K

Antwoorden (8)

Het lijken natuurlijk net allemaal echte huizen.. Dit zijn het echter niet! De huizen van bv gtst zijn gewoon kartonnen/ houten muren met daarop behang daar bij zetten ze een tafel enzz neer zodat het net een huis lijkt maar in werkelijkheid zitten er gewoon 5 huizen op de set of in de hal.. Bv het huis van ludo zie je altijd van een kant, je zal nooit de tv zien ofz net zoals het huis van rixk ook altijd alleen de bank.. Het zijn dus geen huizen maar kartonnen kamertjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vaak zie je shots van de buitenkant van een bestaand huis, maar de binnenkant is alleen maar een opgebouwd decor in een studio, die bestaan dus niet echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had begrepen dat het niet huizen zijn. Het zijn grote hallen met allemaal sets van huizen. Je krijgt het huis ook altijd maar vanuit een bepaalde hoek te zien. Het zijn geen echte woningen.

Wat ermee gebeurd? Nou als een show ophoud, dan breken ze een set af en bouwen weer een nieuwe set voor een andere serie. Tenminste, dat denk ik.

En in GTST veranderen ze regelmatig van sets, om het lekker nieuw te houden en omdat het leuk kan passen in een verhaal lijn. Net als het afbranden van Taluma. En nu hebben ze TOKO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha teluma en nu hebben ze dansetoria of in ieder geval iets in die richting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Maar ik vond Taluma toch vervelend. Ik vind Dansa Torio veel leuker. ;)
De "huizen"die jij bedoelt, zijn in werkelijkheid niks meer en niks minder als een aantal in elkaar gelijmde of getimmerde kartonnen en of triplex schotten. Met een leuke aankleding, de juiste belichting en niet te vergeten goed camera- en montagewerk lijkt het in je huiskamer heel wat. Maar geloof me, ik heb het met eigen ogen gezien tijdens een rondleiding door het Mediapark, nergens worden jij en je ogen zo bedrogen als in je luie stoel voor de tv....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat er voor Gooische vrouwen wel degelijk echte huizen zijn gebruikt. En bovendien ken ik iemands wiens huis daarvoor werd gevraagd. Hij weigerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in het verleden regelmatig als figurant meegedaan in tv series o.a. baantjer en andere politie series,voor opnames in huizen werden daarvoor wel echte huizen gebruikt,de bewoners kregen daar dan een vergoeding voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals boven al in veel antwoorden staat: de meeste huizen in series zijn decorstukken van karton en de kamers zijn opgebouwd in een studio. Een mooi voorbeeld hiervan was te zien in de 150ste aflevering van kinderen geen bezwaar, dat je een mooi kijkje achter de schermen geeft.

http://player.omroep.nl/?aflID=10549936

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=10549936&md5=039366602d8f76df97bae9f588331ec9
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat mogelijk is worden filmopnamen in de studio gemaakt, want het bouwen van decors is uiteindelijk veel goedkoper dan opnamen "op locatie". Maar zoals PooWoo en het Kruidenvrouwtje al aangeven, worden er voor filmproducties ook regelmatig bestaande woningen gebruikt. Dat heeft verschillende nadelen, die vooral met de kosten verband houden. Denk bijvoorbeeld aan de catering die je de hele dag moet inhuren wanneer er "op locatie" opnamen worden gemaakt. Maar ook de belichting: bij studio-opnamen is die standaard aanwezig, bij filmopnamen op een andere plek moet alles worden aangevoerd en opgebouwd. Bovendien is het huren van zo'n locatie niet goedkoop. Verder moet je daarvoor ook aparte verzekeringen afsluiten, voor het geval er iets wordt beschadigd of iemand van de crew een ongeluk krijgt.

Voor het uitzoeken en huren van een filmlocatie kun je een gebruik maken van een locatiebureau. Die hebben een bestand van allerlei ruimtes: appartementen, luxe villa's, kantoren, schepen, fabrieken, noem maar op... Als de plek die jij nodig hebt niet in hun bestand zit, gaan ze actief op zoek naar een passende locatie. Op deze website zie je een aantal mogelijkheden die door zo'n bureau worden aangeboden:
http://www.gekoplocaties.nl/impressie.php

Iedereen kan zich ook bij die locatiebureaus aanmelden om zijn/haar woning tijdelijk beschikbaar te stellen, maar in de praktijk moet je toch wel iets bijzonders kunnen aanbieden om het bestand opgenomen te worden. Bovendien stellen producenten hoge eisen aan zaken als oppervlakte, lichtinval, omgevingsgeluiden, ligging/bereikbaarheid etc.