Wat betekend een Semi-Live uitzending?

Is het LIVE, maar dan anders?
Hoe zit het eigenlijk precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
3.7K

Het beste antwoord

Je hebt eigenlijk 3 soorten live-uitzendingen:

1 De gewone live-uitzending: Hierbij wordt 1-op-1 op hetzelfde moment uitgezonden wat er wordt opgenomen, zonder montage of knipwerk. Je vraag over nieuws uit de natuur dat het in de studio live is met daartussendoor opgenomen spotjes is niet semi-live. Nieuws uit de natuur wordt namelijk gewoon vooraf opgenomen.

2 Semi-live: Dit is waar je naar vraagt. Semi-live wil zeggen dat er enkele uren zitten tussen opname en uitzending, waardoor missers of saaie momenten kunnen worden weggeknipt.

3 Bijna-live: Het programma dat wordt uitgezonden wordt met een hele kleine vertraging doorgestuurd. In Nederland wordt dit gebruikt om buitenlandse sprekers snel te kunnen ondertitelen en dan toch snel (bijna live) uit te kunnen zenden. In het buitenland zenden ze programma's (zoals de finale van de superbowl, mtv-awards en andere programma's met het risico op volgens amerikanen ongepast gedrag) vaak bijna-live uit. Er kijkt dan iemand mee die het beeld snel op zwart kan zetten op het moment dat er iets gebeurt dat niet op dat tijdstip in beeld mag komen, zoals de blote borst van Janet Jackson tijdens de superbowl van 2006.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitstekend verwoord. In je opgave mis je nog eentje: Semi live tbv belasting. Sinds enige jaren moeten omroepen ook BTW betalen over directe programmakosten van uitzendingen. Bij live uitzendingen zijn dit alle kosten incl inhuur techniek. Zend je het 'uitgesteld' integraal en ongeedit. Wordt t nog steeds een live uitzending genoemd maar is de BTW heffing alleen over de uitzendtape (digibandje, ongeveer €150.-).

Andere antwoorden (2)

Dat betekent dat er een paar uur tussen opname en uitzending zit. Het programma is dan wel actueel, maar men heeft wel de mogelijkheid om nog wat te editten.
bamibal
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ik kan me best voorstellen dat ze dat ook semi-live noemen, maar officieel is het dus een uitzending die kort ervoor is opgenomen.
Niet helemaal live.. Er zitten dus fragmenten tussen die al eerder opgenomen zijn..