is het verboden om een opname van televisie of radio op het internet te plaatsen?

films mag je niet kopieeren, maar geldt dat ook voor een opname van een televisie-uitzending, zoals een film, serie, programma of een fragment.

Toegevoegd na 8 minuten:
als het verboden is, dan zouden de opname apparatuur ook verboden moeten zijn. Zelfs voor eigen gebruik zou het dan niet mogen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
2.1K
rose
13 jaar geleden
@uitbreiding: Nee, want opnemen mag, net als downloaden, wel. Je mag het alleen niet aan derden aanbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je wel downloaden?! Dus al die illegale films?
rose
13 jaar geleden
Ja, downloaden van films en muziek (voor eigen gebruik) is nog steeds niet verboden in Nederland. Dus als jij die film hebt gedownload en gebrand, dan is daar niets illegaals meer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je ze niet doorverkoopt...niks aan de hand.

Het beste antwoord

Het is inderdaad verboden om de opname zonder toestemming te plaatsen. Het materiaal is auteursrechtelijk beschermd (auteurswet). Het eigendom berust bij de maker. Voor plaatsing dien je altijd eerst toestemming te vragen aan de maker. Vaak moet je bij toestemming een vergoeding betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat geldt ook voor opnames van TV of radio, daar zit auteursrecht of copyright op.

Toegevoegd na 13 minuten:
@uitbreiding: Nee, want opnemen mag, net als downloaden, wel. Je mag het alleen niet aan derden aanbieden.
13 jaar geleden
Ja, dat is verboden, athans voor bijna iedereen.
Diegene die de copyrights heeft mag dat wel.