Wat is het verschil tussen een actualiteitenprogramma en een journaal?

Bv. hart van nederland word onder een actualiteitenprogramma gerekend en het RTL nieuws onder het journaal, maar wat is nou eigenlijk het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
3.7K

Het beste antwoord

Die grens is ook niet zo precies te trekken. "Hart van Nederland" is daar een mooi voorbeeld van. Het is nieuws en ook een actualiteitenprogramma.

Meestal noemen we iets een nieuwsprogramma of journaal als het gewoon de nuchtere feiten weergeeft, zonder al te veel verdere commentaren. Een journaal of nieuwsprogramma probeert ook zoveel mogelijk volledig te zijn. D.w.z. al het belangrijke nieuws te brengen.

Een actualiteitenprogramma is nooit volledig, want doorvoor hebben we het journaal. Zo'n programma pakt een of een paar onderwerpen, en geeft achtergrondinformatie. Daar is dus tijd om dieper op een zaak in te gaan. B.v. door deskundigen een mening te vragen, of het nieuws te "duiden", oftewel meer uitleg te geven over het nieuwsfeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, misschien nog meer kennis?

Andere antwoorden (1)

bij een actualiteitenprogramma is er ruimte voor een mening, discussie en extra informatie
en bij het journaal word het nieuws zo objectief mogelijk weergegeven.