Hoewel de meeste mensen nauwelijks een idee hebben, wat het is om boer te zijn, is het voor bijna iedereen herkenbaar wat er gebeurt. Je kunt je er heel makkelijk in inleven. En dat maakt een programma populair.
Verder is het nostalgie: je ziet de romantische kanten van het boeren- buitenleven. En we houden wel van een beetje romantiek, zeker op de zondagavond :-)
En dan is er natuurlijk nog de concurrentie: er staat op de andere netten werkelijk niets tegenover. Kijk maar eens in je programma-gids.
Een VPRO-documentaire is heel makkelijk te verslaan, en verder zijn het alleen TV-series, wegmisbruikers, en een stelletje 2e rangs-films, die iedere 20 minuten worden onderbroken worden door reclame. Geen kwaad woord over "Boer zoekt vrouw", maar het wordt ze ook wel heel makkelijk gemaakt door de andere netten.
Reken er maar op, dat als Linda de Mol, Robert ten Brink, Jack Spijkerman of een sterren-op-het-ijs of talenten-jacht op een ander net te zien zou zijn, de kijkcijfers fors lager zouden zijn.