Zijn de kijkcijfers representatief?

Ik las net een vraag van iemand over hoe kijkcijfers worden gemeten. Er is dus een aantal huishoudens met een kastje om dit te registreren. Ik vraag me alleen af of dit echt een correct beeld geeft. Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand zo'n kastje heeft of die iemand kent die zo'n kastje heeft. Hoeveel mensen hebben zo'n kastje en geeft dit dan ook echt een goed beeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.1K

Het beste antwoord

1300 huishoudens in Nederland hebben een kastje. Ieder vult zelf in met hoeveel personen er gekeken wordt.
Is uiteraard niet een goed beeld van de daadwerkelijke kijkcijfers. Is zo ontstaan ivm analoog tv, wat niet na te meten is. Nu met digitale tv is dat wel het geval, door de afzonderlijke providers! Er zal nog wel een verschuiving komen naar een nieuwe betrouwbaardere kijkcijfer meting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Blijft een steekproef dus je kan er altijd je vraagtekens bij zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gemiddelde via steekproeven?
Komt natuurlijk niet voor 100% overeen maar geeft wel een redelijk beeld. (Voor wat het waard is) Kan mij persoonlijk niets schelen of ik de enige ben die kijkt of nog 2 miljoen anderen. Kan mij voorstellen dat de programmamakers het wel willen weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel er precies zijn weet ik zo 123 niet, maar wat wel zeker is, is dat ze het aan verschillende gezinnen geven (versch. situaties bedoel ik dan) Om zo een representatief beeld te geven. GeenStijl is er een keer mee aan de haal gegaan (zo werd CQC ineens héél goed bekeken) maar 5 miljoen kijkers voor boer zoekt vrouw zijn er niet echt 5 miljoen :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geloof ik 1000 kastjes. Je kan het met de peilingen vergelijken, enigzins representatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Er zijn in heel Nederland 4000 kastjes aangesloten bij uiteenlopende gezinnen. Het kastje registreerd wat deze gezinnen kijken. Het gezin vult zelf in met hoeveel er gekeken wordt.

Er zijn inderdaad wat vraagstukken over, maar het klopt echt wel. Er worden miljoenencontracten getekend onder majors alleen om kijkcijfers. Moet dus wel waterdicht zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee. 't Is net welke gezinnen geselecteerd zijn. Natte vingerwerk.