Derek Ogilvie: een echte Ghost Whisperer of een slimme commerciele kassa?

Ik kan er maar niet mn vinger opleggen als ik de reacties zie van de families en vrienden die hij spreekt op tv..:echt ...of niet?...eerst kon hij met doden praten nu heeft hij ook contact met autistische kinderen....is dit echt? of worden we in het ootje genomen...en belangrijker: als we in het ootje genomen worden, weet rtl daarvan..?of doet rtl daaraan mee? MAG DAT UBERHAUPT??? mogen mensen die hopen op een contact met een overleden dierbare zo belazerd worden? of.........is het toch echt wat we zien..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
9.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag is al eens gesteld maar aangezien de nieuwe reacties laat ik hem staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/mening-derek-oglivie.11028
en
http://www.goeievraag.nl/vraag/derek-ogilvie-geesten-praten.128
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch raar dat ik niet naar de vraag werd verwezen toen ik hem stelde...

Het beste antwoord

Ik ben minder sceptisch dan de meeste hier. Reden: ik ken iemand die kan en doet wat Derek doet, maar dan in real life en zonder tv-camera's. En die persoon heeft er verder absoluut geen belang bij, maar helpt mensen met zijn gave. Dit overigens zonder er financieel beter van te worden, want het is gewoon iemand die een baan heeft.

Niet alles is nep, ook al staat er een camera op. Ik ben niet goedgelovig en dat geldt zeker voor wat ik op de televisie zie. Maar ik ontken zeker niet dat er werkelijk mensen zijn die dergelijke gaven hebben, en dat er weer anderen zijn die dit ontkennen omdat het hun pet te boven gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ik denk dat hij heel goed kan verwoorden wat mensen graag willen horen. Hij kan aan de gezichten van de mensen zien welke richting hij uit moet gaan (begint de naam met een A, nee een D). Dat is eigenlijk ook heel knap, maar niet waarvoor hij daar zit.
Er zal altijd een markt zijn voor dit soort zaken en als Derek er niet was, dan stond er wel een ander op. Mensen willen wat dat betreft graag in het ootje worden genomen, om zo meer vrede met de situatie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het anders; mensen nemen zichzelf in het ootje. Deze meneer levert wat gevraagd wordt.
Hij heeft misschien best wel een beetje gave, maar weet daar slim brood mee te verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 kan ik het helemaal mee eens zijn Kweenie...
Het blijkt steeds maar weer, dat die helderzienden op slinkse manier aan informatie komen, zodat ze dingen kunnen zeggen die je 'echt niet kunt weten'.
Uri Geller deed dat met Jeroen Pauw (over dat bankstel),
Yomanda deed dat voortdurend, (pas interview op NOVA met een ex-medewerker)
Helderzienden die dat niet doen, bakken er weinig van.
Cher was daar niet zo goed in, en ze viel dan ook snel door de mand en gaf dat ook toe.
Het enige dat er overblijft is amusement. En dat blijft altijd populair. Of je dat met autistische kinderen moet doen is twijfelachtig. Die zouden daartegen beschermd moeten worden. Vind ik.
AWM
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Bedoel je "Cher" of "Char"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk Char. Char Latan noemen we haar hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft ze dat toegegeven????!!!!!! En is dat ergens ook terug te zien of te lezen???!! Dat wil ik zien!!!
AWM
14 jaar geleden
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlboulevard/miMedia/2008/week13/ma_char.avi_plain.xml
Hier vertelt ze eigenlijk dat ze alleen maar zegt wat mensen willen horen of aangeven.
bij de meeste mensen is het overduidelijk nep maar ik weet het niet bij derek ogilvie het het zou best mogelijk zijn dat hij een van de weinige is die wel puur en echt is maar weten doen we het nooit zeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag is al gesteld dus ik kopieer mijn antwoord van mijn vorige vraag

nee… Mensen als Derek Ogilvie en Char kunnen niet met geesten praten. Ze maken gebruik van een techniek genaamd cold reading. Dit is een techniek die neerkomt op het op een dusdanige wijze vragen te stellen dat het lijkt alsof het medium dingen verteld dat hij/zij niet kan weten terwijl hun cliënten dat hen zelf vertellen. Als je geïnteresseerd bent in dit soort bedrog zou ik opzoek gaan naar info van James Randi en of Darren Brown. Ook is er een interessante aflevering van zembla genaamd de trucks van char waarin cold reading word uitgelegd. Deze trukcjes zijn ook van toepassing op Derek Ogilvie (ook al onkent hij dit)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Derren Brown inderdaad. Die mind control serie van een tijdje terug was echt goed. Hij claimt ook niet dat ie met geesten of doden kan comunniceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal touche en de perfecte link ; vooral ook de Barnum-beweringen die voor vrijwel iedereen opgaan, waar ook de astrologie op gebaseerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb ik nog geen antwoord op de vraag: weet rtl daarvan..?of doet rtl daaraan mee? MAG DAT UBERHAUPT??? mogen mensen die hopen op een contact met een overleden dierbare zo belazerd worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ethisch gezien niet verantwoord maar goed er is niets in de wet dat dit verbied. Mensen hebben het recht te geloven wat ze willen. Al is het overduidelijk oplichting.
Ik keek vandaag toevallig nog een oude uitzending van Zembla over dit thema. (zie bron). Daar gaat het inderdaad ook (o.a.) over cold reading.

Ik ken deze Derek verder niet, maar ik vermoed dat het op het zelfde trucje gestoeld zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een slimme commerciele kassa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jammer dat er altijd mensen zijn die misbruik maken van de wanhoop en goedgelovigheid van anderen, want dit is natuurlijk allemala boerenbedrog. Wel heel erg slim gespeeld soms hoor, mijn complimenten daarvoor, maar mensen zouden wel beter moeten weten dat ze naar een soort goochelaar gaan.
De pest is natuurlijk dat mensen het zo vreselijk graag wíllen geloven, of tevoren al geloven en makkelijke doelwitten zijn.

We kunnen alleen RTL natuurlijk in zijn eentje niet verantwoordelijk stellen voor de hele paranormale industrie. Die is er gewoon, en ook altijd al geweest, en zal ook altijd blijven bestaan.

Dat de astrologie-belspelletjes opgeheven zijn had natuurlijk niet alleen met het onware gehalte te maken maar vooral met hoeveel geld er vervolgens in omging, maar ook dat is van alle tijden.

Zolang er mensen blijven kijken, komen en geloven, blijven er charlatans bakken met geld aan verdienen. Jammer , maar ze geven het er vrijwillig aan uit, dus niet klagen achteraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slimme commerciële kassa met ADHD.
Toen hij in Schotland werkloos werd zag hij brood in 'het spirituele'. Eerst kon hij kinderen's gedachten lezen, later kon hij ook met doden communiceren. Jaja... Altijd makkelijk succes hebben over de rug van wanhopigen met veel verdriet...

Toegevoegd op 08-06-2009 07:35:44
En ideeal: wat hij ook zegt over de doden, het valt toch nooit te checken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het verschrikkelijk wat die man doet. Hij belazerd gewoon de boel. Jammer dat mensen zo geloven in hem. Ik vind het misbruik maken van andermans verdriet. Mensen rouwen om hun dierbare die ze verloren hebben, ik vind dit echt heeel triest. Dat wou ik maar even kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie van jullie hier heeft die man ooit in 't echt ontmoet en een reading van hem gehad?? ik gok niemand, laat je eerst is verassen voordat je weer conclusies trekt,

Vreemd dat hij voor de show* * er is dus helemaal geen publiek. al een jongetje van 8 ziet.. waarna hij later gelijk naar de ouders toe loopt, van 't overleden jongentje.. maar goed 't is maar wat je gelooft,, succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een oplichter... Hij die weet spreekt niet, hij die spreekt weet niet...

Hij wil laten zien wat hij kan en daar leeft hij van... Daarmee heeft hij zichzelf in waarheid gediskwalificeerd...
En dus heeft hij truukjes...

Als je de tv uitzet, is je probleem meteen opgelost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als jij je commentaar voor je houdt ook. wat belabberd, wat je nu doet is mensen veroordelen.. omdat je er zelf niet in gelooft zal 't wel niet zo zijn! en sluit je 't uit.. ik geloof niet dat jij helemaal fris bent, betekend dit nu ook dat ik de waarheid spreek... die +1 was van mij maar ik met me domme kop drukte verkeerd.. heb je deze keer weer mazzel.. succes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf mezelf te laten zien zoals ik ben... Ben jij dat mooie meisje op de foto? Wees een vent en verschuil je niet langer en laat jezelf zien zoals je bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste: ga jij me niet vertellen wat ik moet doen, ten tweede: volgens mij is 't volgens 't regelementen nog steeds niet verplicht je ware identiteit bloot te geven. nog wat, zolang jij niet weet tegen wat voor afkomst, leeftijd, geloofsovertuiging je comment, houden we 't lekker neutraal en krijgen we geen voor oordelen.. alhoewel? dus big pimpin.. ga op de reserve bank zitten en kijk toe.. je wordt steeds vervelender..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk daar hou ik van, ik zeg goed verhaal, lekker kort!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Andy..ik dacht dat wij op GV met respect met elkaar omgingen?? sinds wanneer is dit veranderd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, waar wordt hier aan getoond dat ik geen respect heb dan?? volgens mij heet dat nog steeds een mening?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
check je pb andy
kijken jullie weleens naar die serie? Wat hij doet is allemaal waar en praten met de doden kan wel degelijk. Hij raadt, zoals in een van jullie commentaren staat, nooit met letters naar namen, hij zegt het gewoon meteen goed. hij weet waaraan iemand is overleden, hij wist vorige week zelfs dat er 3 gele bloemen naast een urn op een zolder stonden, bij de broer van iemand uit de zaal. denk je nou heus dat ze dat allemaal gaan verzinnen om het te kunnen uitzenden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk jij praat uit ervaring hier wordt door de meeste gespeculeerd, zal wel weer geraden worden. etc etc.. +1 voor jou
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo:)
Ik vind dit zelf 1 van de leukste Ghost Whisperers. Hij is altijd fanatiek in zijn show.

Of je alles kan geloven wat hij zegt..? Aan de ene kant geloof ik het maar aan de andere kant ook weer niet... Hoe kan je namen raden van overledenen mensen, hij heeft het vaak nog goed ook!

Ik vind het wel heel knap wat hij doet.

Maar... Het is en blijft een raadsel hoe hij het doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het wel nep is met dat cold reading enzo. Maar als hij daar andere mensen rustig van maakt is het toch goed? Die mensen houden dan zichzelf voor het lapje, maar ze worden er wel blij van. En Derek? Die verdient goud geld. Eigelijk een win-win-situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik eigenlijk zo vreemd vind met die Derek en Char, beide komen uit het buitenland, US en Schotland. Als ze echt een gave hebben, waarom hebben ze dan in Nederland een TV programma? Waarom niet iets groters of internationaler? Van Derek weet ik het niet, maar van Char weet ik (was op dat programma van Zembla) dat zij niet bekend is in US. Waarom komt zij dan naar Nederland als zij echt een gave heeft en blijft ze niet in US??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof Derek Ogilvie wel. Ik kijk niet naar het programma dat hij met overleden communiceerd(niet echt mijn type programma), maar ik vond 'De Babyfluisteraar' wel heeel geloofwaardig overkomen. Er zijn gewoon mensen met meer gaven dan de gemiddelde persoon, waarom wordt dat toch altijd weer in twijfel gebracht? Ik geloof echt wel dat er soms behoorljik bedrogen wordt op de tv hoor, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.