Ken jij iemand met een kijkcijfer-kastje?! Lange discussie over gehad maar... Waar komen kijkcijfers vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (3)

Het schijnt zo te zijn dat er een aantal mensen zo een kastje hebben deze registreert waar naar gekeken wordt.
Ik weet niet precies hoeveel mensen er 1 hebben, maar wel dat het maar om heel weinig mensen gaat 10.000 of zo. Vandaar dat je denk ik niemand kent met zo een kastje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijkonderzoek bestaat uit een panel van ca. 2.800 personen in 1.245 huishoudens. Van al deze panelleden zijn achtergrondkenmerken als geslacht, leeftijd en regio bekend, maar ook zaken als belangstelling voor sport, leefstijl, autobezit, gebruik van bepaalde producten en dergelijke. Op basis hiervan zijn diverse verbanden te leggen: hoeveel 13 t/m 19-jarigen kijken naar een bepaald programma, hoeveel autobezitters hebben de commercial voor een nieuwe personenwagen gezien, kijken alleen sportliefhebbers naar sportprogramma's?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het meten van kijkgedrag
Elk huishouden dat meedoet aan het kijkonderzoek krijgt op alle televisietoestellen en randapparatuur een 'kijkmeter'. De kijkmeter kan automatisch registreren dat een toestel aanstaat en slaat deze informatie op. De kijkmeter legt vast wat er in het televisietoestel gebeurt, maar kan niet 'zien' wat zich in de kamer afspeelt en wie er naar de televisie kijken. Daarom moeten alle personen van 3 jaar en ouder die kijken zich aanmelden. Dat aanmelden gebeurt door de eigen persoonsknop op de afstandsbediening in te drukken. De kijkmeter heeft een display waarop vragen en instructies te lezen zijn, zoals 'Wie kijkt'? Als de persoonsknop wordt ingedrukt, wordt op de display bevestigd wie is aangemeld. Zodra iemand is aangemeld, slaat de kijkmeter het televisiekijkgedrag van deze persoon op. Stopt diegene met kijken, dan moet hij of zij zich afmelden. Zet iemand de televisie uit dan beëindigt de kijkmeter het televisiekijken van alle aangemelde personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima en uitgebreid antwoord: +
Ik heb zo'n kastje staan. Komt via Intomart.
De gehele dag wordt geregistreerd wie waar naar kijkt en 's nachts worden de gegevens via de telefoon doorgestuurd.