Hoe wordt de Donald Duck tegenwoordig getekend?

Vroeger werd de Donald Duck geheel handmatig getekend. Tegenwoordig zou een deel van het tekenwerk kunnen worden overgenomen door computers.

Welke tekentaken voert de computer tegenwoordig uit?

Ik bedoel dan met namen het tekenen van de figuren en hun omgeving. Stel bijvoorbeeld dat Donald Duck door de stad rent. Tekent de tekenaar dan nog steeds de hele Donald? Of kiest hij uit een verzameling computerplaatjes een plaatje van een rennende Donald, en vormt hij daarna dat basisplaatje tot de houding die hij op dat moment wenst? Bijvoorbeeld door wat te "trekken en slepen" aan de lichaamsdelen van de standaard rennende Donald, en door dingen aan te vinken als "zweetdruppeltjes: ja/nee", of "angstige blik: ja/nee", enzovoort?

Geldt iets vergelijkbaars voor de omgeving? Dus: wordt die getekend, of kiest de tekenaar bijvoorbeeld voor "drukke straat" en dan voor "huizen op de voorgrond" en "wolkenkrabbers op de achtergrond"?

Samenvattend:
Welke taken voert de tekenaar nog uit, en welke taken zijn overgenomen door de computer?

Het beste antwoord

STAP 1 Een scenarioschrijver bedenkt
een verhaaltje. Hij schetst het verhaal
in grote lijnen, met de tekst in de
ballonnen. Daarvoor hoeft hij niet goed
te kunnen tekenen, hoor. Als hij maar
duidelijk maakt wat er in de plaatjes
allemaal gebeurt.
STAP 2 Valt het verhaal
in de smaak, dan gaan
deze schetsen naar een
echte tekenaar, die het met
potlood in het net
gaat tekenen.
Stap 3 Daarna worden de potloodlijnen met
een pen of penseel in inkt gezet.
STAP 4 De redacteuren
schrijven de teksten die in
de ballonnetjes moeten
komen in goed Nederlands
op. Die worden vervolgens
met de computer in de
ballonnen gezet
STAP 5 De tekeningen
moeten dan ook nog
worden gekleurd. Dat
gebeurt ook met behulp
van een computer.
STAP 6 Als alles klaar is,
worden al deze lagen
op elkaar gezet. Zijn alle
strips klaar en de rubrieken
geschreven? Dan kan het
blad naar de drukker!
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De scenarioschrijver en/of de hoofdredaktie van de Donald Duck hebben tegenwoordig een andere smaak. "Actueel" met quasi BN'ers erin en saai.... !!! Vooral de typische Disney-fantasie ontbreekt. De openingsverhalen zijn te simpel, niet verrassend en clichématig. Het kan aan mij liggen. Ik ben al ruim 30 lid, maar vindt er de laatste tijd weinig meer aan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
*) ...ruim 30 jaar lid...
SimonV
9 jaar geleden
Samengevat: de strip wordt nog steeds volledig uitgetekend, alleen de tekstballonnen en kleuren worden met de computer ingevuld?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat vroeg ik mij ook af, SimonV. De PDF die wordt genoemd dateert weliswaar van 10 oktober 2013, maar het beschreven proces lijkt zo'n 20 jaar oud te zijn. Zou het echt nog steeds op deze manier gaan?