DOmweg omdat dat mooier staat. Stripfiguren moeten altijd een beetje een versimpeling van de werkelijkheid zijn, en teveel detail maakt ze niet mooier maar minder mooi (met uitzondering natuurlijk van fantastische realistische strips als Storm enzo, maar ik neem aan dat je specifiek Cartoons bedoelt).

Probeer het maar eens ; een Micky Mouse of Homer SImpson uit je voorbeeld met vier vingers. Op de één of andere manier lijkt het gewoon te druk, of bungelt het pinkje er maar een beetje bij.

Overigens merk je met het vervaardigen van 3D-stripfiguren (zoals ik nog wel eens doe met mijn brei- en haakwerk) ook dat het eigenlijk teveel is. Meestal hebben figuren 4 vingers, en wanneer het er 5 worden, kom je eigenlijk altijd te breed uit ; het past gewoon net niet zo mooi als een vingertje minder. Met tekenen gaat dat net zo ; liever iets minder dan iets dunner. Schattigheid voor alles. En het is blijkbaar genoeg voor mensen om iets met vier vingers te interpreteren als een hand. Of voet.

Tenslotte tekenen we ook niet altijd neusgaten, oorlellen, wimpers en wenkbrauwen, complete gebitten ; dat alles zou afbreuk doen aan de uitstraling van de tekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit kom volgensmij uit uit het dierenrijk
Bij dieren is de " duim" vaak onderontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen men vroeger nog frame voor frame het stripfiguur moest tekenen kostte het te veel tijd om elke vinger apart te tekenen ook was het teveel veel gepriegel met kans op fouten. tegenwoordig is het een soort ongeschreven standaard geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet duidelijk zijn dat strips fictie is.

Bovendien is het moeilijk om voor elke vinger een goede houding te geven en voorkomen wordt dat het onnatuurlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het waarom van deze in stripkringen algemeen gerespecteerde regel der viervingerigheid onder dieren met menselijke eigenschappen heerst consensus onder striptekenaars en cartoonisten. Voor vijf afzonderlijke vingers is de modale striphand te klein, terwijl men in tekeningen met een vinger minder net zoveel kan uitrichten als met de gewone vijf. Nog een wonder dus dat Disney's Sneeuwwitje en Assepoester als menselijke stripbewoonsters wel in het bezit zijn van complete handen. Het geeft ze een ongemerkt surplus aan elegance.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staat gewoon beter,t maakt de figuur minder lijken op een volwassen.Dat maakt t toegankelijker voor kinderen.