Al vanaf in de lagere school tekende Tezuka manga's. Na zijn schooltijd begon Tezuka aan studies geneeskunde om net als zijn vader arts te worden. Tijdens zijn studententijd werkte hij aan verschillende manga's
waaronder Jungle Taitei (Le Roi Leo). Na zijn diploma te hebben behaald verhuisde Tezuka naar Tokio om zich volledig aan tekenen te kunnen wijden.

In 1952 ontstond Tetsuwan Atomu (Astroboy), waarmee hij internationale erkenning kreeg. Niet alleen op vlak van manga, ook op vlak van anime maakte Tezuka zich nuttig. Onder andere Metropolis en Astroboy werd in een animatiekleedje gestoken, en tal van andere producties ontsproten aan Tezuka's brein.

Na een promotie tot dokter in medicijnen stichtte Tezuka een productiefirma Mushi Production AG, dat later omgedoopt werd tot Tezuka Productions. Tezuka was een bezige bij, bewijzen hiervan zijn de maar liefst 150.000 strippagina's die hij getekend heeft, 400 uitgegeven boeken en zeker 60 animatiefilms. Osamu Tezuka stierf in 1989 aan kanker. Maar zelfs in het ziekenhuis bleef hij bezig met manga's. Velen noemen Tezuka dan ook 'Manga no kamisama' (de god van manga).