Smurf is 'n soortnaam / eigennaam. En die blijven dikwijls onveranderd. We zeggen ook fotograferen. Smurven krijgt 'n andere betekenis voor de lezer.

Toegevoegd na 3 minuten:
De naam Rolf blijft ook onveranderd > je zegt niet "wij hebben 2 Rolven in de familie" .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn broer Dolf heeft ooit goud gedolVen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waar is dat geblefen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft ie laten smelten in de ofen. En daarna in het ovverblok gestopt.
In de meervoud veranderd de F meestal in de V, maar er zijn nog meer uitzonderingen. Bijvoorbeeld
biograaf – biografen en filosoof – filosofen, fotograaf - fotograven. Eentje die nog meer om smurfen lijkt is elf dat is in meervoud ook elfen. De enige overeenkomst die ik zie is dat het om beroepen-mensen-wezens gaat. Alleen de Efteling schrijft als meervoud van laaf wel weer laven. Met andere woorden ik denk dat er niets anders op zit dan dit als 'uitzonderingen op de regel f verandert in meervoud in v' te leren zonder dat er een duidelijke reden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden is dat die woorden zoals fotograaf-fotografen enz uit het Grieks komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leuke is dat het meervoud van elf in de zin van sprookjeswezen inderdaad elfen is, maar in de zin van 11 is het elven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marijke2000 maar elf en smurf komen niet uit het Grieks. Of komt dat dan misschien doordat dat meer eigen namen zijn zoals yann1 zegt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
larf - larven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Golf
De golven in het water of ik ga golfen (golfspelen)