moet ik betalen om een lied te coveren

Ik heb een nummer geschreven en ermee opgetreden; en nu wil een andere band het ook spelen. Hoe moet ik het regelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je kunt je auteursrechten vast laten leggen, bij Buma Stemra. Zie de link hieronder.
Dan exploiteren zij als het ware jouw rechten: als iemand jouw nummer speelt of het wordt gedraaid op de radio, dan krijg jij via hen een vergoeding.
Of je het moet regelen als het een eenmalig ding is, dat weet ik niet. Maar wellicht wel handig als je in de nabije toekomst beroemd wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jij hebt de rechten van je lied. Als je een lied covert moet je daar inderdaad voor betalen. Vraag informatie bij stemra/buma die regelen dit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand anders het lied van de vraagsteller covert is het aan de vraagsteller om een licentie af te spreken met de andere band. Daarbij is het de keuze van de vraagsteller of er al dan niet geld dient te worden betaald.
Je kunt dit het beste via een contract regelen onderling en er afspraken over maken als het jou nummer is. Als je het ofiicieel wilt regelen dan moet je de muziek eerst registreren zodat vast ligt dat de muziek van jou is.

In Nederland is de Buma Stemra hiervoor.

Toegevoegd op 05-06-2009 15:07:26
zie link....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je hoeft niet te betalen om een nummer te coveren. Mits je hem niet uitbrengt op CD/LP of wat dan ook.
Als je met de cover optreed dan mag dat zonder ervoor te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Optreden met een cover is een openbaarmaking van een werk en daar moet een vergoeding voor betaald worden. Die vergoeding moet betaald worden door degene die de uitvoering organiseert. http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekgebruikOpgeven/Soorten+muziekgebruik/#podia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een verplichte vergoeding is pas sprake als de rechthebbende dit zo heeft bepaald, de vraagsteller kan ook zonder Buma een licentie 'afspreken' met die ander band, de rechthebbende (vraagsteller) kan zelf bepalen of hier een vergoeding voor dient te worden bepaald. Optreden met een cover is inderdaad openbaarmaking, maar wat er vevolgens moet gebeuren hangt er vanaf wat de rechthebbende wil en met je heeft afgesproken.