Waarom wordt op de Nederlandse radio 1 a 2 keer per uur een nieuwsbulletin gelezen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Radio
1.8K
SentWierda
2 jaar geleden
Er is behoefte aan elke 30 minuten nieuws op de radio. Sinds 24 februari jl. was er zelfs wekenlang elk kwartier nieuws - vanwege de toegenomen behoefte.
bamibal
2 jaar geleden
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat er veel radio wordt geluisterd in de auto en dat een autorit meestal geen uren duurt. Zo is de kans groot dat je tijdens een autorit minstens één nieuwsbulletin te horen krijgt.
SentWierda
2 jaar geleden
@giro1986. Vind je 1 a 2 keer per uur te veel of te weinig?
@bamibal. Een snedige reactie, mede omdat je als automobilist ook voortdurend op de hoogte wilt zijn van files en wegblokkades. Misschien is dit wel het adequate antwoord op de vraag. Je zou er een antwoord van kunnen maken.

Antwoorden (2)

De programmering op de radio is een kwestie van wat de luisteraar wil horen. Afhankelijk van de zender is dat nagenoeg uitsluitend actualiteit (radio 1) of een mengeling van muziek van een bepaalde stijl met af en toe nieuws, soms zelfs alleen maar muziek.
Dat is niet alleen in Nederland zo, maar bijna wereldwijd worden de radiozenders op die manier geprogrammeerd.
2 jaar geleden
Dat is een taak en plicht van de NOS.
De Nederlandse Omroep Stichting (NOS) is een in de Mediawet vastgelegde publieke omroep, die tot taak heeft het media-aanbod voor de landelijke publieke mediadienst te verzorgen op het gebied van nieuws, sport en evenementen.

De nieuwsbulletins op de radio zijn de oudste uitzendingen van de NOS en worden 24 uur per dag uitgezonden. Sinds 1 oktober 1925 worden de nieuwsuitzendingen namens de gezamenlijke omroepen verzorgd. Eerst door persbureau Vaz Dias, later door de Radionieuwsdienst ANP. Sinds 1995 worden de bulletins op de publieke radiozenders gemaakt en uitgezonden door de NOS. Op 17 december 2005 werd de naam NOS Radionieuws veranderd in NOS Journaal. Overdag zijn er aparte nieuwsuitzendingen voor NPO Radio 2 en op NPO Radio 5, toegesneden op de doelgroep van de zender.
Op NPO 3FM worden de nieuwsbulletins tussen 6.00 en 23.00 uur (tot januari 2016 tot 19.00 uur) verzorgd door NOS op 3. Op de overige uren is het NOS Journaal te horen. Daarnaast verzorgt de NOS ieder uur de radiobulletins voor NPO Radio 4, alle regionale publieke zenders en veel lokale omroepen. In de avond- en nacht zijn die specifieke bulletins ook te horen op de andere landelijke radiozenders.
Op NPO Radio 1 is op werkdagen van 6.00 tot 9.30 uur en op zaterdag van 7.00 tot 8.30 uur het NOS Radio 1 Journaal te beluisteren. Daarnaast verzorgt de NOS samen met de NTR op dezelfde zender op werkdagen van 17.00 tot 18.30 uur het programma Nieuws en Co.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Er moeten toch betere links te vinden zijn dan deze Wikipedialinks.
Dat er elk halfuur een radionieuwsbulletin is, waar staat dat?
Dat er onlangs elk kwartier een radionieuwsbulletin was, waar staat dat?
Het staat bijv. wel in het AD-artikel van 17 maart 2022: 100 jaar radionieuws.