Hoe begin je een internationale radio (fm)?

Ik zou een radio station willen beginnen die te horen is in: Nederland,Duitsland,Belgie,Oostenrijk en spanje. Dit moet wel zo gaan dat het in de auto dus via FM te luisteren is. Ik heb de volgende vragen:
1. Welke apparatuur heb ik nodig
2. Hoe kom ik aan een ferquintie in de bovenstaande landen

Alvast bedankt :)!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Radio
3.2K
Antoni
6 jaar geleden
Je kan er in ieder geval hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiogolf en hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio-omroep al meer over lezen. Ik zou, als ik jou was, overigens in één land beginnen en daarna pas uitbreiden naar andere landen.
LeonardN
5 jaar geleden
Waarom FM? Over een paar jaar wordt alles DAB+. Daarnaast kan je idd niet zomaar even een paar dure FM-frequenties (miljoenen voor meerdere jaren) "kopen".

Antwoorden (1)

Wat je wilt is onmogelijk. Om een aantal redenen:
1) Er zijn geen zenders in de FM-band die in meerdere landen te ontvangen zijn, je zou de eerste zijn.
2) De ether van de FM-band is vol. In Europa kunnen er geen zenders meer bij. In Nederland worden heel zelden 'kavels' geveild voor veel geld en die zijn niet eens landelijk dekkend.
3) Je zou al failliet gaan aan het aantal zenders dat je zou moeten neerzetten. Een FM-zender kan alleen ontvangers bereiken tot de horizon. Om de landen te bedekken die je benoemt ben je miljoenen kwijt. Om nog maar te zwijgen over de exploitatie en de auteursrechten.
Dus: begin een internetstation. Ook niet gratis als het om auteursrechten gaat, maar zeker betaalbaar en in de hele wereld te ontvangen, ook in steeds meer auto's tegenwoordig.
6 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Hmmm. Ik zou niet zeggen onmogelijk. Technisch is er niks wat er in de weg staat. Het is financieel en organisatorisch op dit moment niet denkbaar vanaf de positie van de vrager (of deze moet multimiljardair zijn met veel connecties). om dit in een keer te bereiken.