Ik heb geen gevoel voor ritme, maat of toon. Is daar iets aan te doen?

Ik kan tonen niet onderscheiden ( toonhoogte, vals of zuiver). Ik kan geen maten uitmaken (ook al begrijp ik wel wat een maat is). Ik kan geen andere ritmes dan makkelijke ritmes volgen en zelfs die kan ik niet lang vasthouden (als de muziek stopt bijvoorbeeld).
Het enige waar ik op kan dansen is goede 'house' of 'drum and bass' muziek, omdat daar de beat zo duidelijk is.
Ik houd wel van het luisteren naar muziek, daar kan ik echt van genieten, maar daar houdt het dan ook bij op. Mijn vraag is dus: heeft iemand hier ervaring mee of kent iemand een persoon die dit ook heeft? En zoja, wat is de oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.9K

Het beste antwoord

Je zou het toch wel kunnen proberen hoor! Door vaak mee te tikken op de muziek met je voet bijvoorbeeld of door mee te stappen, gewoon heen en weer. Ik zit zelf bij een band en ik heb wel verschillende mensen zien komen zonder veel ritmegevoel. Het ís aan de leren door elke keer maar weer goed mee te stappen en heel goed op te letten maar je ziet bij sommige mensen toch helaas ook dat ze het echt niet hebben en ook niet krijgen. Als je er echt iets mee wilt is muziekles een goed begin, gewoon de basis. Wie weet hoe snel je het oppikt én hoe leuk je het vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja danslessen nemen.. raar maar waar.. zo krijg je gevoel voor ritme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tonen onderscheiden is ook erg lastig als je geen les hebt gehad.
vals en zuiver hoor ik ook niet altijd.
ookal zit ik op een school waar je veel te maken hebt met muziek en er zelfs toetsen over krijgt.

probeer is mee te drummen met een liedje, gewoon op de tafel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft er niet perse les in hebben gehad! Zelf zit ik niet op dansles. Ik bespeel ook geen instrument. Ik zit ook net als jou op school en heb het vak muziek. Het ligt er gewoon aan of je er aanleg voor heb. Als het hier om gaat ben ik een muzikaal wonder, want ik heb een heel goed gevoel voor ritme en kan ook zo horen of het zuiver of vals is.
Muzieklessen nemen, de basisbeginselen. Dan leer je het onderscheid tussen de maatsoorten, intervallen etc.
En als het je dan goed bevalt, dan ga je door.
Aspirantlid van een muziekkorps, dan krijg je de muzieklessen er bij.
13 jaar geleden
Misschien geen leuk antwoord, maar je kunt hier niet echt veel aan doen als ik je verhaal lees. Ik ken iemand die precies hetzelfde heeft. Je kun het wel een klein beetje verbeteren natuurlijk, maar ik zou nooit iets in de muziekwereld gaan doen. Valse hoop heb je niets aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luister naar muziek met veel beat. en drum, je moet het kunnen voelen, zo hard. Probeer mee te klappen of te stampen. Laat de muziek zachter zetten en ga door met klappen of stampem. De muziek weer wat zachter. De ander moet kunnen beoordelen of je de maat kunt houden.
Als je dit lukt na vele keren proberen (elke dag doen) is het mogelijk het maatgevoel en daarna het ritme en dansgevoel aan te leren.