Ik zou graag beginnen blues muziek te luisteren. Welke artiesten zou ik dan eens naar moeten kijken/luisteren?

Graag zo veel mogelijk verschillende artiesten welke jij mooi vind. Eventueel een linkje naar youtube zou ik erg kunnen appreciëren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Antwoorden (12)

Hans Theessink, Bluesgitarist van eigen bodem en behorende tot de absolute top in het genre.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen starten met te kiezen uit deze opsomming, want iedereen heeft zo zijn voorkeur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BB King is wel een van de bekendste Blues artiesten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Weetje: Zijn gitaar is speciaal voor hem gemaakt en hij noemt haar Lucille. Heeft er zelfs een liedje over gemaakt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin bij de klassiekers. Muddy Waters, Elmore James, Leadbelly, John Lee Hooker, BB king en Big Bill Broonzy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle toppers hierboven, staat bij mij Jeff Healey (helaas veel te jong overleden) hoog in de lijst. Blues met een lekkere vleug rock!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
John Lee Hooker,Eric Clapton,Buddy Guy,Cuby&The Blizzards, Alvin Lee,Ten Years After
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze van Eric is voor mij het mooiste bluesnummer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Robben Ford!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je met zulke zaken beter bij het begin kunt beginnen, dus begin eens met Bessie Smith:
b.v. Careless Love of
Nobody Knows When You're Down And Out
Er staat aardig wat van haar op Youtube en het is minimaal 80 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb heel veel artiesten gevonden door naar internet-radio te luisteren.

kijk op
http://www.live365.com/index.live
en dan onder genres: blues.

daar staan meer dan 200 blues stations.
mijn favoriet is classic blues radio van dj ron.
soms moet je vip zijn om te luisteren, maar dan luister je gewoon een tijdje naar een ander station. dat doen ze om geld binnen te krijgen. vips luisteren zonder de reclame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stevie ray vaughan zz top met blue jean blues gary moore, muddy waters, albert king, cuby and the blizzards, buddy guy, livin blues
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JJ cale is een hele goede, het is blues gemixt met country en jazz. heel uniek. Eric Clapton heeft zijn succes mede te danken (nummers als Cocaine en After Midnight) aan deze man. ook vele anderen als Santana hebben hem gecoverd. De kwaliteit is ook echt uitstekend, of hij een album maakte in 1971 of 2009, het had geen verschil gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=Ry3lFfWTvi8
http://www.youtube.com/watch?v=KWmD_HcOcfU
http://www.youtube.com/watch?v=txvrFKy-E7M

Roy Buchanan is ook een heel goede, hij word ook wel de 'best unknown guitar player' genoemd, echt die man doet onmogelijke dingen op zijn gitaar :D

http://www.youtube.com/watch?v=2ii4nQVHOgk (1:10, dat is toch puur plezier)

Voor de rest:
Eric clapton
Tony Joe White
Dire Straits
The Doors
Robert Cray
Cuby And The Blizzards (Nederlands!)
Herman Brood
Jimi Hendrix
Booker T and the MG's
Fleetwood Mac
ZZ Top
Santana
Led zeppelin

En de oude roots blues:
Robert Johnson
BB King
Leadbelly
John Lee Hooker
Elvis Presley (!)
Howlin' Wolf
Ray Charles

Maar ik zal zeerzeker naar JJ cale luisteren, al is het maar om het feit dat het zo uniek is.