Door eerst het motief te weten en de melodie als het ware op te slaan in je hoofd... dan hoef je het 'alleen' nog maar op papier te zetten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door inspiratie op te doen.
dit kan van alles zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leg je gevoel vast, en breng dat over in tekst, en breng dat over naar muziek. dan heb je een lied wat perfect is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het handigst is een bestaande melodie te kiezen en daar een Nederlandse tekst op te maken. Doet die schrijver van de meeste hits van Marco Borsato ook met Italiaanse liedjes. Instant succes, blijkbaar.
Antoni
14 jaar geleden
met een pen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo min2?? lijkt mij een eerlijk en oprecht antwoord....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whaha +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Schrijven kan ook met potlood, of met een stift...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of toetsenbord... Maar aangezien jij zo briljant was het antwoord te geven dat het eerst in mijn hoofd opkwam, krijg jij ook van mij een +1.
Begin met het trekken van zes evenwijdige lijnen, zet hier een G-sleutel vooraan, en 4/4 voor de maatsoort. Dan muzieknoten noteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De combinatie van singer songwriter is vrij uniek. In de meeste gevallen gaat het om een componist die een song componeert , neuriënd, begeleid op de piano of op de guitaar, daarna de noten plaatst op muziekpapier voor één instrument. Dan gaat de manager van de componist op zoek naar een professionele tekstschrijver. Soms gaat men uit van een bestaande tekst, gedichten oa en plaats men er muziek op. Niets belet je zelf eens de hele creatieve oefening te proberen. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inspiratie en fantasie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor een soort antwoord verwacht je eigenlijk op je vraag?

De gouden formule om een lied te schrijven? Vergeet het maar. Als jij gisteren niet wist hoe je een lied moest schrijven, dan weet jij het na het lezen van alle antwoorden hier waarschijnlijk nog niet.

Als je al een liedjesschrijver bent en je bent op zoek naar tips om betere nummers te schrijven dat kan wel natuurlijk.

Ikzelf vind liedjes foto´s van emoties. En natuurlijk moet je die foto´s een beetje "photoshoppen" na het vastleggen van je emotie. Beschrijf je gevoel niet al te letterlijk, maar ga op zoek naar mooie metaforen. Als je eenmaal heb gekozen voor een bepaald metafoor, probeer de rest van het nummer dan consistent te houden. Wat de melodie of het akkoordenschema betreft: niet te lang over nadenken, niet te veel prutsen en bijwerken, maar gewoon bij je eerste ingeving blijven.

Verder is er voldoende literatuur met tips over liedjes schrijven. Een klein beetje zoeken levert al vlug vele resultaten op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je iets ergs meemaakt (auto-ongeluk ofzo) of word verliefd. Met grote ervaringen op zak moet er een lied uit voort komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso lijkt het me handig om wat musicale ervaring te hebben. Als het gaat om de tekst ga je als volgt te werk.

1. bedenk een onderwerp.
2. bedenk wat je met het lied wilt bereiken (welke emotie/ welke boodschap)
3. tijd van inspiratie verzin wat mooie woorden / zinnen et cetera
4. verzin een metrum (aantal lettergrepen in de zinnen et cetera)
5. begin met schrijven.
De structuur van de muziek kan na punt 2 of tijdens het schrijven dat is een persoonlijke keuze.

qua muziek (ik speel zelf gitaar dus excusé moi als ik gitaar termen gebruik)
1. bedenk welke emotie je wilt oproepen
2. Bedenk wat voor stijl schrijven passend is voor die emotie. Bijvoorbeeld liefdes lied is mooi in de vorm van een ballade. Muzikale kennis hier voor vereist en vereist is ervaring
3. experimenteer met je muziek. bijvoorbeeld als je een ballade aan het schrijven bent zijn arpeggio akkoorden mooi. Probeer wat muzikale melodietjes achter elkaar.
4. Kijk of je melodie in het metrum past
5. leg details aan een verbeter de muziek. Hetzij op muzikaal gebied hetzij pas de tekst aan zodat het beter op de muziek past.

Hoe meer ervaring op het gebied van muziek en het schrijven van muziek hoe makkelijker het je af gaat. De meeste mensen prefereren bij het schrijven van een liedje te beginnen met de tekst. Maar sommige beginnen liever met de muziek en zet daar tekst op. Heel weinig kunnen het tegelijkertijd. Het is experimenteren welke volgorde jij het makkelijkst vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maak een deuntje (op gitaar of piano) en ga dan bedenken wat voor leid je wilt daarmee ga je een refrein schrijven en dan verschillende coupletten bedenk ook een loopje voor intro refrein en couplet (op bas gitaar of piano) en als dat af is ga je het uitproberen als het niet helemaal klinkt verander je een zinnetje een akkoord of zo en net zo lang tot het wel lekker gaat dan kan je een solo proberen (je kan dan een stukje doen met alleen gitaar piano of bas of alleen zang of een echte gitaar solo maar dat moet jij weten)

en als die ook af is dan heb je je eigen nummer