Waarom is er een links- en rechtse kant op koptelefoons?

Ook op oordopjes zie ik het wel eens staan. Dus voor de vorm van je oren zal het niet mee te maken hebben lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
6K

Het beste antwoord

Net als twee boxen in de huiskamer is dat voor de scheiding van wat links en wat rechts bij een stereo-opname te beluisteren is. Het duidelijkst kan ik dat maken met een symfonie-orkest als voorbeeld: de violen zitten links en de cello's rechts. Als je een stereo-opname beluistert van een symfonie, dan hoor je in je linkeroor de violen spelen en in je rechteroor de cello's. Daardoor krijg je hetzelfde ruimtelijke effect als wanneer je zelf in de concertzaal zit.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat heeft te maken met het feit dat stereogeluid met twee microfoons is opgenomen, een links en een rechts. Als je de kanalen verwisselt, klinkt het alsof je met je rug naar de muziek toe staat. Ik geef wel toe dat je het verschil niet direct hoort. Bij klassieke muziek zijn er wel vaste plaatsen voor het koper, de blazers etc. Daar zal het verwisselen van de kanalen de kenner sneller opvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in een orkestzaal staat of zit te kijken naar een concert, dan zullen de violen links zitten en het koper rechts. Bij een popconcert staat de basspeler bijvoorbeeld links en de sologitaar rechts (of andersom). Het drumstel staat in het midden en het orgel staat helemaal links.

Als je dit wilt weergeven via een koptelefoon, dan is het natuurlijk handig als je een linkerkant en een rechterkant hebt. Het orgel klinkt dan weer aan de linkerkant van het geheel en de sologitaar rechts van het geheel.

Of bij een symphonie-orkest, de violen klinken weer van links in het geheel en de koperinstrumenten klinken weer rechts van het geheel.

Maakt het je niets uit waar het geluid vandaan komt, dan kun je ook mono luisteren, hier komt het geluid even hard van links als van rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een stereo effect te geven. Bij een aantal nummers hoor je bijvoorbeeld bij een drumfill (een snel tussenstukje op een drumstel) van links naar rechts gaan als je de toms afgaat. Dat is toch leuker dan dat het van een kant komt. Puur voor de beleving dus :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de koptelefoon c.q. oortjes om wisseld, zal de beleving het zelfde zijn echter in spiegelbeeld, dus van rechts naar links......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee van het midden naar buiten eerst rechts en dan van midden maar buiten links, als je aanneemt dat het geluid van links maar rechts zou gaan. En sowieso, ee producent wil het je voorgeven zoals hij het heeft bedoeld, net zoals bij bier
Het is niet alleen belangrijk voor muziek. Maar zeker ook voor games. Als je een schooter speelt dan is het belangrijk dat je weet van welke kant de voetstappen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je een linker en een rechter oor hebt lijkt mij