Heeft klassieke muziek de laatste tijd een opleving gehad?

Ik merk in mijn omgeving,en in auditie programma s een vergrootte belangstelling voor klassiek.
Pas ook de jonge vragen steller die van klassiek houdt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je gelijk hebt want ik ervaar klassieke muziek als een rust- en inspiratie gevende kunstvorm in deze hectische rusteloze tijden . Misschien gaan we door al het internetten en jobhoppen en carriëre jagen en vooral alles allemaal tegelijk willen beleven inzien dat ook rustgevende harmoniën bij het leven horen. Ik heb altijd klassieke muziek in mijn keuken aanstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds kort probeer ik uit te vinden wat ik wel en niet mooi vind,maar dat is lastig,omdat je in het dagelijks leven(nog) niet vaak wordt geconfronteerd met klassiek.
En als ik een"verkeerd"stuk opzet kan me dat hypernerveus maken,maar dat gebeurd evenzogoed met techno/dance trouwens.
Maar anders dan van de meestepopmuziek kan ik van klassiek heel emotioneel of idd rustig worden.

Het beste antwoord

Ik denk, dat klassieke muziek recentelijk in de aandacht is gekomen door de winnaars van de talentenjachten, die met een klassiek nummer, of in elk geval een geschoolde stem, gewonnen hebben.
Eens in de zoveel jaar gebeurt dat : ik weet nog, dat de 40e symfonie van Mozart een hele tijd in de top 40 stond, en toen Thijs van Leer met z'n dwarsfluit helemaal 'in' was, was er ook zo'n klassieke opleving.

Het is ook eigenlijk wel voor de hand liggend, omdat de covers langzamerhand iedereen een beetje de neus uitkomen, en van al het DJ-geweld krijg je ook wel eens genoeg. Bovendien is klassieke muziek zó enorm veelzijdig, dat je dat eigenlijk nooit zou kunnen vervelen : als je iets mooi vindt, ga je meer luisteren van die componist, en van zijn tijdgenoten, of als je bijv. een celloconcert hebt ontdekt, ga je meer cellomuziek opzoeken : een bijna eindeloze ontdekkingsreis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

klassieke muziek kent geen oplevingen als bijv een abba revival oid. de naam zegt het al: klassiek. vergelijk het met spijkerbroeken: soms is een model of kleur even hip maar over de linie blijft het zowiezo populair. de 501's blijven en de skaterbroeken pieken even maar verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat de markt hier in Nederland te klein is voor klassieke muziek. Loop maar eens een cd winkel of MM in Duitsland binnen en je ziet het verschil met Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je dat juist signaleert, en het geldt niet alleen voor klassieke muziek maar ook voor kunst in het algemeen.
Het wordt allemaal wat minder elitair en dat is een prima ontwikkeling. Oorzaken zouden kunnen zijn, de populariteit van Andre Rieu (prima opstapje naar de klassieke muziek), Janine Jansen (de violiste) die gewoon in "de wereld draait door" en bij Paul de Leeuw zit, en ook het Prinsengracht-concert draagt bij aan deze ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als klassieke muziek al een opleving krijgt, is dat een oppervlakkige en daarmee een tijdelijke. Echte klassieke muziek heeft geen opleving nodig; zij heeft haar bestaansrecht bewezen om door de eeuwen heen actueel te blijven. Dat er zo nu en dan een verandering is in het publiek dat geinteresseerd is in klassieke muziek zegt niets over een opleving van de klassieke muziek.