waarom worden goede nederlandse liedjes niet in het buitenland uitgebracht?

ik denk dat sommige liedje best een hit(je) in het buitenland unnen worden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
2.7K

Antwoorden (14)

Jan Smit is mateloos populair in Duitsland hoor, of Wouter Hamel in Japan. Er zijn meerdere voorbeelden van Nederlandse artiesten die ook in het buitenland succes hebben.

Toegevoegd op 06-05-2009 21:51:47
Wouter Hamel heeft natuurlijk geen Nederlandse liedjes, ik heb me verkeken. Mijn excuses hiervoor!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de nederlandse taal in het buitenland niet begrepen wordt cq de taal zich er niet voor leent.
We hebben natuurlijk veel keelklanken die niet lekker bekken in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat gebeurt ook wel. Zo hoorde ik laatst in Duitsland "Es war ein Nacht" (oorspronkelijk van Guus Meeuwis dus) en iedereen zong uit volle borst mee. Ik denk dat wij er in Nederland gewoon niet zoveel over horen als een Nederlandstalig liedje wordt vertaald en ergens anders wordt uitgebracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de meeste Nederlandse nummers erop gemaakt zijn om heel hard mee te zingen. En ik denk dat buitenlanders nogal moeite zullen hebben met onze G, eu, au, oe, ooi, enz.

De Nederlandse nummers die wel van een internationaal niveau zijn, zijn ook vooral mooi om hun poëtische teksten. En aangezien buitenlanders alleen (voor hun) lelijke keelklanken horen, zal de muziek niet aanslaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het in Nederlandse liedjes altijd aan kwaliteit ontbreekt.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Áltijd? Blijkbaar niet Golden Earring, Within Temptation en zo zullen er vast nog wel een paar zijn. Dus niet altijd...
AWM
15 jaar geleden
Ik had er in mijn gedachte al 'Nederlandstalige' liedjes van gemaakt. Misschien ten onrechte....
Wat dacht je van het Smurfenlied van Vader Abraham? Wereldwijd bekend geworden!

Clouseau (goed, Belgisch, maar wel Nederlandstalig) heeft het met "Daar gaat ze" in Duitsland geprobeerd. Ik heb het twee keer in het Duits gehoord, maar die Duitse tekst is lang niet zo mooi als de Nederlandse.

Op Duitse dorpskermissen heb ik al meermaals "Daar in dat kleine café aan de haven" gehoord. In het Duits. Ik heb niet kunnen achterhalen welke versie nu de oorspronkelijke is: de NL- of de DE-versie. Kan iemand mij dat vertellen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh ja, Duits carnaval: "Da steht ein Pferd auf dem Flur, ja ja ein Pferd auf dem Flur". Ik vermoed dat onze André dit lied heeft "gestolen" van Klaus und Klaus.
Antoni
15 jaar geleden
Was de Vogeltjesdans ook niet een internationale hit?
Omdat geen enkele Nederlander naar het buitenland gaat om daar zo´n goed Nederlands liedje te kopen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het gebeurd heel veel hoor.

kijk maar 'radar love' van de golden earring die zijn ook nederlands.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook Nederlandse artiesten doen het in het buitenland goed. Gerard Joling is erg bekend in een aantal Aziatische landen bv.
En vergeet natuurlijk niet de grote hit: Venus van Shocking Blue. Nummer 1 in Amerika!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Little Green Bag van George Baker.Is een paar jaar geleden in Amerika gereleased . En niet te vergeten "Manuela"van Sjaak Herves!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Kleine café aan de haven van Pierre Kartner heeft het ook internationaal wel aardig gedaan:

"Kartner had ook solo-hits als Vader Abraham met o.a. Het kleine café aan de haven en Het smurfenlied. Beide liederen waren internationaal succesvol. Het kleine café aan de haven geldt tegenwoordig onder de titel The Red Rose Café internationaal als een evergreen. De Ierse folkband The Fureys bracht in 1987 samen met Davey Arthur dit vertaalde liedje op een EP uit."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij kennen al bijna geen Belgische artiesten, dus waarom zouden buitenlanders dan NL-talige artiesten moeten gaan kopen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn genoeg voorbeelden...

De Vogeltjesdans en het smurfenlied zijn absolute wereldwijde hits geweest...

Maar ook George Baker, Earth Wind & Fire etc. etc. etc.

En wat recenter 2 Unlimited, 2 Brothers on the fourth floor, Dj Tiesto etc. etc. etc.

En Jan Smit, Frans Bauer, Piere Kartner/Vader Abraham etc. etc. etc. zijn rondom Nederland ook erg populair...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Marco Borsato is zeer bekend in Belgie ;-)