Het album vertelt hoe de rockzanger Pink een muur om zich heen bouwt om zich af te schermen van de buitenwereld.

De 'bricks in the wall' worden gevormd door alle traumatische gebeurtenissen uit zijn leven: het opgroeien zonder vader, bepaalde leraren op school, een moeder die hem klein wilde houden, de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog, verbroken relaties.

Dit alles leidt bij Pink tot gevoelens van leegte, agressie, wanhoop en gevoelloosheid en het creëren van een muur om zich heen. Hij raakt overspannen en ziet zichzelf als een onaantastbare dictator, die alle zwakkeren in de samenleving wil uitroeien. Als in een (denkbeeldige) rechtszaak zijn schoolmeester, vrouw en moeder tegen hem getuigen, wordt hij gedwongen de muur af te breken.

Roger Waters heeft in meerdere interviews verteld dat de teksten grotendeels autobiografisch zijn en dat het idee voor het album is ontstaan omdat Waters - sinds de enorme populariteit van Pink Floyd en de optredens in voetbalstadions - het gevoel had dat er een muur ontstaan was tussen band en publiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het. En de muziek en teksten zijn tijdloos. En eigenlijk een must in je cd verzameling.
Of ben ik nou een oude lul...?
rose
13 jaar geleden
Over dat laatste, Skusme, een mens is zo oud als hij is. Maar Ummagumma, Wish you were here en The Wall horen inderdaad in elke zichzelf respecterende cd-verzameling thuis.
rose
13 jaar geleden
Misschien een mooie vraag: Wat hoort er minimaal in een cd-verzameling?
rose
13 jaar geleden
c+

Andere antwoorden (2)

Over de figuurlijke muur die er in Afrika was tussen de Zwarte en Blanke bevolking.

Toegevoegd na 27 seconden:
Dat wil zeggen dat er een grote afstand was tussen de zwarten en blanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat over de muur die Pink optrekt tussen zichzelf en de rest van de mensheid.

Toegevoegd na 35 seconden:
Kort gezegd, dan.

Toegevoegd na 1 minuut:
"De rock opera is opgebouwd rondom het karakter Pink en grotendeels gebaseerd op Waters' persoonlijke leven. Pink worstelt van jongs af aan met het leven. Het verlies van zijn vader in een oorlog (“Another Brick in the Wall (Part 1)”), misbruik door leraren (“The Happiest Days of Our Lives”), opgevoed door een over beschermende moeder (“Mother”), en later verlaten door zijn vrouw (“Don’t Leave Me Now”). Dit alles droeg bij aan Pink's geestelijke isolatie van de maatschappij. Figuurlijk benoemd als “The Wall”."
rose