Waarom noemt men het 100% NL terwijl er zoveel buitenlandse muziek op komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
10.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben benieuwd +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vraag gesteld direct aan 100% NL, ben namelijk ook benieuwd. Als ik antwoord krijg, zal ik dat antwoord bij je vraag zetten. Hou je hem nog even open?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb antwoord, zal deze posten.

Het beste antwoord

Wat 100% NL zelf zegt:

Allereerst bedankt voor je eerlijke mail!

Graag wil ik beginnen met je te vertellen dat alle muziek van ons wordt bepaald door onze Muziek Directeur en ook handmatig wordt geprogrammeerd.

Waar wij echter nog wel rekening mee moeten houden is het volgende:

Een paar jaar geleden is er een grote frequentieveiling geweest waarbij de radiozenders konden bieden op de kavels.

Wij hebben van de overheid dit kavel gekregen voor ons bod. Op het kavel van 100% NL gelden echter wel een paar belangrijke regels.

100% NL zendt minimaal 70% Nederlandstalig product uit, 20% Europees product (niet zijnde Nederlandstalig) en 45% van de muziek is niet ouder dan 1 jaar.

Zoals je ziet mag 45% van de muziek niet ouder zijn dan een jaar, vandaar dat wij ook echt afhankelijk zijn van de nummers die de populaire Nederlandse artiesten uitbrengen. Wij proberen zoveel mogelijk afwisseling te brengen per dag, maar uit onze onderzoeken is gebleken dat populaire nummers best vaker op een dag gedraaid mogen worden. Uiteraard hoor je bij ons nooit dezelfde artiest twee keer achter elkaar.

Het is erg moeilijk om voor iedereen het perfecte station te zijn, maar we zijn er op dit moment heel druk mee bezig om dat voor jou wel te worden.

Heel erg bedankt voor het meedenken en we hopen uiteraard dat je blijft luisteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is allemaal Nederlandse muziek, vaak wel in een andere taal, maar toch door Nederlandse musici gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 100% NL wordt voor het grootste gedeelte Nederlands talige muziek gedraaid of muziek in een andere taal, maar wel gezongen door een Nederlandse artiest.

Helemaal 100% Nederland is het echter niet. Bovengenoemde muziek wordt namelijk wel afgewisseld door muziek van bekende buitenlandse artiesten, die niet in het Nederlands zingen.

Er is echter toch voor de naam 100%NL gekozen, om te benadrukken, dat er toch veel muziek van Nederlandse artiesten gedraaid wordt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Toen 100% NL net startte, werd er voor 95% nationaal product gedraaid. Vorig jaar is men daar vanafgestapt en sindsdien wordt er meer buitenlands product gedraaid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat erom dat de muziek die er wordt gedraaid populair is in Nederland. Net als dat de 'Nederlandse top 40' voor het meerendeel uit buitenlandse muziek bestaat.

Overigens hebben ze wel in hun doelstellingen staan dat ze dit willen bereiken door minimaal 70% van hun zendtijd aan Nederlandse artiesten te geven.