kun je maar op 1 toon fluiten?

ik wil ook kunnen fluiten met toon ladders.
kan dat? alleen met de mond?
hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan het wel een beetje.
maar met 1 toon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat je geen melodietje kan fluiten Pruts, maar wel 1 toon?

Het beste antwoord

Fluiten is eigenlijk niet meer dan het in trilling brengen van de lucht ter hoogte van de lippen. Door de lucht met een beetje kracht door een kleine opening te blazen ontstaan
deze trillingen. Deze trillingen zijn de toonhoogte die we horen. We kunnen hoge en lage tonen maken door de grootte van de mondholte te variëren.
De grootte van de mondholte wordt natuurlijk bepaald door de tong. Door bepaalde bewegingen met je tong kun je de ruimte in je mond kleiner of groter maken. Hoe
kleiner de ruimte, hoe hoger de toon die je hoort. Dit is te vergelijken met het geluid dat je kunt maken door in een fles te blazen. Als je de fles half vult met water is de
hoeveelheid trillende lucht minder. Dan gaat de trilling dus sneller (als je even hard blaast) en daardoor gaat de toon omhoog.
Van deze vraag heb ik ook wat geleerd, want ik wist niet dat niet iedereen dat vanzelfsprekend kan!
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het kan, ik kan het, maar uitleggen hoe het gaat is niet te doen helaas.
Het zijn kleine bewegingen met de tong waardoor de toon iets verandert, en dan kan je een heel liedje fluiten.
13 jaar geleden
Het is net als praten en geluiden produceren. Met praten gebruik je je tong en je mond neemt verschillende vormen aan.
Zo ook dus met fluiten. Alleen dan veel subtieler. Wat is het verschil tussen AA, l, iiee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hóe het kan, kan ik je niet mee helpen. Maar je vraagt ook of het kan. En dan is het antwoord ja. Kijk maar. Misschien moet je dan zo een spleetje tussen je tanden laten maken.
escape
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Wie mooi wil zijn, moet lijden...
Je moet in de eerste plaats een goed gehoor hebben. Als je eenmaal een fluittoon kan voortbrengen, dan kan je door een verandering van de positie van de tong, of de lippen, de toon veranderen. Dan hoor je vanzelf welke toon bij welke stand hoort. En dan kan je alle liedjes fluiten die je kent.
Als je gehoor niet muzikaal is, blijft het bij fluittonen voortbrengen.

Je moet het gewoon proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Door je lippen steeds strakker te tuiten, & je mond iets verder te openen kan je een hogere toon voortbrengen. Veel oefenen, een zuiver gehoor en je komt op je toonladders uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zonder meer toonladders leren fluiten, geen kunst aan.
Zelfs meerdere tonen TEGELIJK fluiten is mogelijk, je stelt dan verschillende resonantieholtes in je mond in en gebruikt harmonische (oa kwinten en tertsen)
Met een trompet wil dat -bij mijn weten- niet maar met de mond lukt dat -na oefenen- wel.
Je lippen zin breed en kunnen op verschillende plaatsten verschillende spanningen genereren, de vele klankholtes in neus en mond zorgen voor het ondersteunen van vrijwel elke toonhoogte.
Met de vingers fluiten levert wel veel modulatie op (snel varieren van toonhoogte (vibrato) maat geen polyfonie.
Het kan dus en het is te verklaren......