als je een concert geeft voor en door amateurs, aan welke eisen moet je dan voldoen? Moet je ergens iets melden enz.

Toegevoegd na 46 minuten:
het organiseren is niet het probleem, dat is eigenlijk allemaal al rond. Ik bedoelde meer of je het ergens officieel moet melden, omdat je toeschouwers toe laat. Moet je daar een verzekering voor afsluiten of moet je het bij de brandweer of dergelijke melden. Heb je toestemming nodig, hoe dan ook? Ik verwacht ongeveer 40 - 60 toeschouwers

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Voor en door amateurs is doorgaans vrij toegankelijk. Hierdoor mogen de bezoekers geen professioneel niveau verwachten. Gewoon je best doen is al meer dan voldoende. Niemand mag eisen stellen aan optredens op amateurniveau. Het is natuurlijk wel prettig, dat wanneer je een piano-optreden verzorgt, dat je dan ook het instrument kunt bespelen, maar je hoeft geen Wibi te zijn.
13 jaar geleden
Je zult iets in elkaar moeten draaien dat het aanzien- en horen waard is, en een zaal moeten regelen voor je optreden als het te groot is voor de huiskamer.
Wil je dat er meer mensen dan alleen vrienden en bekenden komen, dan volstaat vaak een artikeltje (gratis reclame, ' redactioneel stukje' in het plaatselijke krantje) of posters ophangen in winkelcentra.

Pas als je gaat praten over het aanvragen van subsidie zul je je moeten melden bij een plaatselijke vereniging die daar over gaat (informeer bij de gemeente) en kom je vermoedelijk op een soort wachtlijst. Dan ga je ook over verplichte jaarlijkse optredens praten. Maar zolang het allemaal niet spielerei en liefdewerk oud papier is, ben je helemaal vrij in je keuze.

Toegevoegd na 33 minuten:
Alle wettelijke dingen als brandvoorschriften en maximale aantallen om binnen te laten hangen aan de zaal die je hurt ; daar hoef je je zelf dus geen zorgen over te maken. Alleen zorgen dat er niet twee keer zoveel mensen komen als er in passen ; probeer dat dus goed in te schatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je een verzekering afsluit ligt aan het risico dat je loopt, (bijvoorbeeld bij hoofdelijke aansprakelijkheid van bestuurders) het lijkt me in dit geval niet nodig. De zaaleigenaar is verantwoordelijk voor brandvoorschriften. Wat je niet moet vergeten: BUMA/STEMRA. Daar is de organisator verantwoordelijk voor en de boetes kunnen aardig oplopen.
Een vergunning is nodig wanneer je het in de openbare ruimte (buiten) organiseert of wanneer er bijvoorbeeld een weg afgezet moet worden.