waarmee kan je de druk van je vingers accuraat meten?

als ik gitaar speel heb ik heb ide dat ik teveel druk zet op de snaren. met als gevolg dat de snaren op den duur insnijden op de fretten (de metalen latjes op de de hals van een gitaar). hoe zou ik de druk kunnen meten die ik uitoefen. en liefst ook kunnen vergelijken met andere gitaristen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Hoe dik zijn je snaren? Als je er eens een dunner setje op doet, voel je al gelijk dat je minder hard hoeft te drukken om een heldere toon voort te brengen. Dan ga ik uit van stalen snaren; gebruik je die ook? Of speel je op een klassiek / Spaans gitaar? Kan ik me haast niet voorstellen, want met nylon snaren snijd je niet in de frets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zie het nut van zo'n meting niet in.
Als je metingen verricht en jij blijkt een druk van X kilo uit te oefenen terwijl maar Y kilo benodigd is, moet je de uitkomst toch weer naar je gevoel terug vertalen.
Handiger is om op je gehoor uit te vissen wat de minimaal benodigde druk is. Je gevoel is goed genoeg om die druk te kunnen reproduceren; in ieder geval na enige oefening.
Bovendien slijten fretten nu ook weer niet zo snel. Het kost je toch al gauw jaren voor de slijtage hinderlijk wordt; naast me staat een gitaar die na bijna 40 jaar hinderlijke slijtage plekken heeft (redelijk vaak bespeeld).
Mocht je echt een frettenverslinder zijn dan kan je altijd nog overstappen op een hardere legering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een aangeleerde gewoonte is, zal het niet meevallen om de druk te verminderen. Het is wel slecht voor je vingers en polsen, dus het is de moeite waard om toch les te nemen om ervoor te zorgen dat je geen rsi of zo ontwikkelt. Als je eenmaal ontstekingen aan je pezen hebt, duurt het maanden voor je weer kunt spelen. Dat is pas frustrerend!

Misschien kun je deze vraag voorleggen op een (engels?) forum voor gitaristen, want het zou best kunnen dat iemand het eerder uitgezocht heeft. Succes!