Is het voor een (bruilofts)band nog wel hetzelfde om op te treden met het huidige rookverbod in de horeca?

Gisteren hebben wij sinds het rookverbod in de horeca een flink bruiloftsfeest meegemaakt.

Nadat het bruidspaar de dans had geopend en afgesloten duurde het niet lang voordat er mensen naar buiten druppelden om te gaan roken (knap dat ze dat respect nog konden opbrengen om daarop te wachten ;-) ). Het weer viel ook nog mee, want het was buiten zelfs nog lekkerder dan binnen, dus het duurde niet lang voordat de halve zaal aan gasten buiten stond. Zelfs de niet-rokers kwamen er op een gegeven moment bij staan. Enerzijds omdat het bloedheet was in de zaal, en anderszijds had ik het gevoel dat ze dat ook nog wel even voor de gezelligheid deden.

De niet-rokers bij het herbetreden in de zaal nog even daargelaten (hoewel dat ook wel sneu voor hen was), moest ik toch ook denken aan de bruiloftsband die daar voor een halve zaal zich uit de naad aan het spelen en zingen was.

Ik had er eigenlijk nog nooit zo bij stilgestaan, totdat ik ze gisteravond zag spelen voor een kwart van de zaal. Dit hebben ze vast ook wel eens anders meegemaakt vòòr het rookverbod. Ik kan mij toch niet voorstellen dat het voor hun dan nog zo leuk moet zijn om ergens op te treden wanneer meer dan de helft van de avond hun toehoorders buiten staan?

Ik vond het zelf wel een rare gewaarwording...

Toegevoegd na 1 minuut:
Bruidspaar stond er overigens zelf ook af en toe bij als rokers, dus die bleven ook niet helemaal alleen achter...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Cryofiel
13 jaar geleden
Ligt aan het bruidspaar en de gasten, denk ik. In mijn vriendenkring zitten nauwelijks rokers. Die paar mensen die roken, roken alleen maar af en toe - ze zijn niet verslaafd, en kunnen dus met gemak een avond (of zelfs een week) zonder sigaret. Als ik ooit ga trouwen, verwacht ik niet dat er veel mensen naar buiten moeten - hooguit een stuk of vijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou jij dus rustig het volle pond van zo'n dure bruiloftsband kunnen gaan betalen ;-) Geintje natuurlijk, maar vond het op een gegeven moment echt sneu voor hun (en de rest...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen er nog geen rookverbod in de horeca was, stonden alle feestgasten ook buiten omdat het binnen bloedheet was in de zomermaanden. Zeer sneu voor de band die toch moesten blijven spelen voor een lege zaal. Ik zou dan ook aanraden, om een bruiloft niet in de zomer te plannen hier in Nederland. Tenzij je een mogelijkheid hebt om het feest naar buiten te kunnen verplaatsen wanneer het te warm is binnen.

Het beste antwoord

Ik maak bruidreportages en wat jij beschrijft is me ook al vaker opgevallen.
Er zijn in mijn beleving toch nog aardig wat mensen die roken.
Recent had ik een reportage waarbij het overgrote deel rookte. Daarvoor had men voor het feest een gelegenheid midden in de bossen afgehuurd, waarbij op verzoek van het bruidspaar oogluikend werd toegestaan dat iedereen binnen mocht roken. Ze betaalden daar de eigenaar leuk extra voor, hij liep natuurlijk het risico. Was wel apart, want zoveel rokers in een afgesloten ruimte was ik niet meer gewend.
De leden van de band meldden dan ook dat ze heel wat meer "constant" publiek hadden op deze manier.
Voor het maken van de foto's zeker tijdens het feest is het ook anders, rokende mensen op een foto is toch weer iets anders, misschien gewoon omdat je het niet meer bent gewend.
Ik heb overigens zelf nooit gerookt, maar ik snap dat je het heel lekker kunt vinden. Ik hou erg van snoepen en kan ook moeilijk zonder een lekker stukje chocolade, zo heeft ieder zijn eigen verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je zegt het zelf al, het is niet meer hetzelfde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien heb ik andere kennissen en kom ik in andere gelegenheden, maar dat de helft buiten staat is
bij ons niet echt het probleem.
dat er onderbrekingen in zitten en veel mensen blijven lopen de avond door dat merk je wel.
eerder bleven de rokers dan zitten.
maar nu is het niet duidelijk te merken dat er minder aandacht is, je moet ze toch proberen te betrekken in het feest.
met benauwd weer en een drukke zaal is er altijd wel een groep die minder mee doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je ook komt staan de rokers uiteindelijk buiten en ik als niet-roker er dan ook vaak.t' Lijkt nog steeds zo dat de niet-roker in de minderheid is alhoewel dat wel aan het veranderen is. Ik vind het prettig dat ik niet meer naar rook stink maar onprettig dat ik de " mensen luchtjes " wel veel meer ruik want die zijn ook niet aangenaam.
Bij grote concerten van bekende bands zie ik dat er stiekum in de zaal wordt gerookt. Minder vind ik dan dat de artiest wel mag roken op het podium ?
Al met al heeft het voor ieder voor - en nadelen.