Is een D.J. eigenlijk wel een echte muzikant?

Of is het gewoon een computernerd die wat muziekbestandjes knipt en plakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak wel duidelijk wat voor soort DJ je hier bedoelt: Radio DJ, feestDJ of een echte DJ. Het verschil is dat een feestDJ geen eigen platen draait en een echte DJ wel. Deze maakt namelijk wel zijn eigen muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel een D.J. als Tiësto...

Het beste antwoord

Volgens Van Dale is een muzikant iemand die muziek maakt. Muziek 'maken' is nogal vaag, niet echt duidelijk of het uitvoeren bedoeld wordt, of ook het componeren. Is een componist een muzikant?
Ik vind van wel, diegene creeert echt de muziek, die anderen dan later uitvoeren. Dat is wat mij betreft nog meer muziek 'maken' dan een muzikant die het alleen uitvoert.

En dan kan je dat van sommige dj's ook zeggen. Het ligt eraan wat voor soort dj je bedoelt, je hebt dj's die alleen plaatjes draaien in discotheken of radio, er zijn dj's die mixen maken van bestaande muziek, en dj's die uit losse fragmenten echt hele nieuwe muziekstukken componeren.

Die laatste twee soorten dj beschouw ik absoluut als componist, en dus ook als muzikant. Iemand die echt muziekstukken componeert, vind ik persoonlijk bijzonderder dan iemand die alleen uitvoert. Niks negatiefs over uitvoerende muzikanten hoor, dat is absoluut ook heel knap.

Er zijn ook wel dj's die maar wat knippen en plakken, de beginnende amateurs die niet zo heel goed zijn. Maar dat heb je ook bij muzikanten, bij slechte amateurs kan je ook zeggen dat ze maar wat op snaren of toetsen zitten te drukken, of maar wat met een strijkstok over wat snaren zitten te wrijven.

Toegevoegd na 45 minuten:
Het ligt er maar aan wat volgens jou meer tot de definitie van muziek behoort: hoorbaar geluid, of een bedachte melodie/ritme? De uitvoerende muzikant maakt het daadwerkelijke hoorbare geluid, de componist maakt de rangschikking van toonhoogten, volumes, klanken. (Sommige mensen zijn zowel de componist als uitvoerder trouwens.)
Uitvoeren versus bedenken dus.

Vind je dat muziek de hoorbare geluiden is, dan maakt de muzikant de muziek, en niet de componist. Je hoort het namelijk pas als de muzikant de noot speelt.

Vind je dat muziek de samenstelling van bepaalde geluiden is, dus een melodie of ritme dat iemand bedenkt maar niet zelf hoorbaar maakt, dan is het eerder omgedraaid: een muzikant kan een muziekstuk spelen, dankzij de componist die het bedacht heeft.

Ik vind zelf het laatste. En als je losse noten kan rangschikken en het dan muziek is; dan kan je ook geluidsfragmenten rangschikken en zo muziek vormen.

En er bestaan natuurlijk best dj's die alleen maar wat stukjes tussen elkaar plakken wat niks voorstelt; maar iemand die wat losse tonen op een gitaar aanslaat, die muziek slaat natuurlijk ook nergens op. Het gaat gewoon erom of wat diegene gedaan heeft kwaliteit bevat of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervolg: Ik denk dat het verschil 'm er vooral in zit dat een dj ook wat willekeurigs kan knippen en plakken met andermans muziek, en dat het eindresultaat dan nog steeds heel mooi is, omdat de ingredienten gewoon heel goed waren, waardoor de dj zelf weinig kwaliteit hoeft toe te voegen om toch een mooi eindresultaat te hebben. En dan dus kan gaan pronken met andermans veren. Maar zoals ik al zei, dat is een verschil in kwaliteit. Goede dj's geven juist veel meerwaarde door hun bewerking.

Andere antwoorden (5)

Wikipedia:
Een muzikant of musicus is iemand die muziek maakt en ten gehore brengt. Dit kan zowel met een instrument gebeuren als met de menselijke stem. Sommige muzikanten componeren of improviseren hun muziek zelf of met collega's, maar de meesten brengen muziek die door een derde is geschreven ten gehore.

Naar mijn mening is hij geen muzikant. Hij maakt zijn muziek niet echt zelf, hij verdraait het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een DJ is meer een arties als een muzikant.
Dankzij muzikanten kan een DJ een samenstelling in de muziek die muzikanten maken.
Een DJ maakt zelf de muziek niet, maar meestal dankzij vele muzikanten.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik bedoelde in de eerste zin:
"Een DJ is meer een artiest dan een muzikant"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nog steeds van mening dat je echte muziek maakt met een instrument, niet met een computer. Dus voor mij is een DJ geen muzikant, maar een artiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een DJ is een muzikant; om in staat te zijn verschillende nummers naadloos in elkaar over te laten vloeien heb je een hoog muzikaal intellect nodig. Zo iemand draait geen plaatjes, maar kent elk nummer en weet hoe ze te combineren en samen te smeden tot een eenheid.
Als voorbereiding op een avond, componeren en produceren veel DJ's tegenwoordig hun eigen nummers en steeds vaker wordt op de avond zelf live een instrument bespeeld en door de muziekflow gemengd.

Muzikant is misschien nog wel een te beperkt woord voor een DJ; iedereen kan leren een instrument te bespelen, maar lang niet iedereen is in staat muziek te mixen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag kreeg ik ook met kunstgeschiedenis.
Het is een vraag waarover je kunt discussieren, je mocht ja of nee zeggen as je het maar goed onderbouwde. Het antwoord wat ik het beste vond was:

Het is een muzikant, want hij maakt gebruik van de collagetechniek: Knippen en plakken. Picasso maakte ook collages, toch vraagt niemand zich af of hij wel een echte kunstenaar was.