Wie was Bobby Mcgee in het liedje van Janis Joplin???????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
10.2K

Het beste antwoord

Geen fictief personage, maar een bestaande vrouw. Namelijk de secretaresse van songwriter Boudleaux Bryant: Bobbi McKee. Die naam inspireerde de eigenaar van de platenmaatschappij van Kris Kristofferson, Fred Foster, tot de songtitel "Me and Bobby McKee". Door de naam Bobbi te schrijven als Bobby zou die hetzelfde blijven klinken maar wel een man kunnen voorstellen. Maar Kris Kristofferson verstond de achternaam als McGee.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het antwoord op deze vraag, en op vragen over vele andere liedjes, vind je op songfacts.com.
Een van de leukste muzieksites die ik ken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De song is gemaakt door Kris Kristofferson. Die zei erover:
(sorry voor het Engels)

"I had just gone to work for Combine Music. Fred Foster, the owner, called me and said, 'I've got a title for you: 'Me and Bobbie McKee,' and I thought he said 'McGee.' I thought there was no way I could ever write that, and it took me months hiding from him, because I can't write on assignment. But it must have stuck in the back of my head. One day I was driving between Morgan City and New Orleans. It was raining and the windshield wipers were going. I took an old experience with another girl in another country. I had it finished by the time I got to Nashville."
escape
13 jaar geleden
Bobby was een vrouw voordat Joplin het nummer zong.
Dit is eigenlijk een cover. Toen Joplin dit nummer zong heeft ze het geslacht verranderd en een paar coupletten...

Voor meer info over dit liedje en over Bobby McGee zie de wiki bron in het Engels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Dolfti;

Een fictief personage, speciaal voor de songtekst geschreven dus. In de oorspronkelijke versie (geschreven door Kris Kristofferson, maar voor Roger Miller) is Bobby trouwens een vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee wie Bobby McGee was, maar ik denk een fictief persoon. Wel weet ik dat het nummer door Kris Kristofferson geschreven is en dat de single pas na Joplins dood uitgebracht is. Janis Joplin overleed op 4 okt. 1970 in Los Angelos aan een overdosis heroïne. Me and Bobby McGee werd in 1971 uitgebracht. Zij heeft dus nooit geweten dat haar song een succes geworden is.